Ny Sverigechef på Sanofi-Synthelabo

Sanofi-Synthelabo AB har förstärkt verksamheten genom att tillsätta Tommy Olin som operativ chef. Tommy Olin kommer närmast från Pharmacia AB där han varit verksam som marknadschef, bland annat för produkter inom hjärta/kärl och trombos, ett av Sanofi-Synthelabos kärnområden. – Sanofi-Synthelabo tillhör de mest spännande företagen inom branschen just nu, säger Tommy Olin. Vi har en imponerande forskningsportfölj och på marknadssidan finns ett stort självförtroende, vilket märks på att vi tar tillbaka tidigare utlicensierade produkter. Till exempel har vi tagit tillbaka Stilnoct från AstraZeneca i Sverige och Ambien från Pharmacia i USA. Rekryteringen är en följd av Sanofi-Synthelabos expansion på den svenska marknaden. Företaget växer med 20-25 procent årligen och personalstyrkan har fördubblats de senaste två åren. Den kliniska forskningsavdelningen i Norden är numer den tredje största inom koncernen. Läkemedelsföretaget Sanofi-Synthelabo finns i mer än 100 länder med 32 000 anställda. Med en omsättning på 7,5 miljarder euro rankas företaget bland de 20 största i världen. Sanofi-Synthelabo är verksamt inom kardiovaskulära sjukdomar, neurologiska och psykiatriska tillstånd, onkologi och urologi. För ytterligare information: Tommy Olin, Marketing and Sales Operations Director, tel: 08-470 18 97, 070-526 43 30, tommy.olin@sanofi-synthelabo.com Helena Tängdén, Informationschef, Sanofi-Synthelabo, tel: 08-470 18 52, 070-328 65 75, helena.tangden@sanofi-synthelabo.com För bilder, vänligen kontakta Helena Tängdén