ICA passerar Coop som Sveriges mest hållbara företag

Efter två år på tronen halkar Coop ner på en andra plats och ersätts av branschkollegan ICA som i år kan stoltsera med titeln ”Sveriges mest hållbara varumärke” enligt undersökningen Sustainable Brand Index™ 2013. Detta samtidigt som att majoriteten av företagen faller i anseende på grund av en allt mer medveten och kräsen konsument.

Resultatet är hämtat från varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index™ som för tredje året i rad listar Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är 9000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. I år tar alltså ICA klivet upp till första plats.

“Det är fantastiskt kul att se att våra insatser inom hållbarhet har nått fram till konsumenten, givetvis extra kul att också kunna vara bäst i branschen, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetschef på ICA som tillsammans med varumärkeschefen Teddy Falkenek tog emot utmärkelsen på prisutdelningen i Stockholm under måndagskvällen.

En annan intressant trend är att elbolagen har ökat kraftigt i anseende sedan förra årets mätning. Elbranschen anses nu vara mest ansvarstagande samtidigt som de ur ett generellt varumärkesperspektiv ogillas av de flesta. Vattenfall går också förbi Telge Energi och blir näst bäst på hållbarhet i branschen efter GodEl. Totalt sett är Vattenfall på plats 14 av 228 och alltså ett de absolut mest hållbara företagen i Sverige enligt konsumenterna.

Sett till trenden kan man dock se att 90% av företagen i undersökningen faller i anseende inom både miljöansvar och socialt ansvarstagande.

-Den negativa trenden beror faktiskt inte på att företagen har blivit sämre utan istället på att konsumenterna har börjat först innebörden av ordet hållbarhet. Därmed ifrågasätter de vad de själva faktiskt vet om företagens arbete och avstår från att ta ställning. Det innebär att färre har en positiv inställning men andelen negativa är ungefär densamma som tidigare år, säger Erik Hedén som ansvarar för undersökningen hos Sustainable Brand Insight.

Under prisutdelningen på måndagen fick även GodEl pris för "Bästa utveckling", det företag som har ökat mest i hållbart anseende enligt konsumenterna, och Skånemejerier för "Årets pådrivare", det företag som genom aktiv och konsekvent kommunikation på bästa sätt har drivit hållbarhetsfrågan gentemot konsumenterna.