Synen på varumärkenas hållbarhet störtdyker när skandinaviska konsumenter äntrar Upplysningen

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2013 06:00 CEST

Nästan 370 år efter begynnelsen av den första Upplysningstiden verkar svenskarna ha gått in i en ny. Allteftersom svenska konsumenter börjar förstå innebörden av miljömässigt och socialt ansvarstagande, förstår de också hur lite de faktiskt vet om företagens hållbarhetsinsatser. Detta enligt undersökningen Sustainable Brand Index™ som genomförts årligen sedan 2011 för att undersöka konsumenters inställning till de 500 största varumärkena på den skandinaviska marknaden.Norge och Danmark upplever samma utveckling men ligger fortfarande ett par år efter Sverige. De försöker fortfarande greppa betydelsen av termen socialt ansvarstagande. Finland skiljer sig dock från sina grannländer:- I Finland är konsumenterna mycket mer positiva än i övriga tre länder. Detta beror på det faktum att finnarna ännu inte nått Upplysningstiden i vilken de börjar ifrågasätta sig själva och vad de faktiskt vet om sina favoritmärken. Vi kommer förmodligen se en negativ trend under de kommande åren, säger Erik Hedén, ansvarig för undersökningen på Sustainable Brand Insight.Varumärken som står ut i rakningarna är IKEA, rankad som nummer 1 i Norge och Danmark men på åttonde plats i Sverige, Volvo, topprankad i alla fyra länder, samt Scandic Hotels, alla tre svenska varumärken. Norska Petter Stordalen's Nordic Choice Hotels har ett starkt fotfäste i Norge med 5 varumärken bland topp 15. Om Sustainable Brand Index™

Sustainable Brand Index (tidigare Sustainable Brands) är Skandinaviens största varumärkesundersökning om hållbarhet. Det är en årlig varumärkesundersökning som undersöker de största varumärkena i Sverige, Norge, Danmark, och Finland. Varumärkena väljs baserat på marknadsandel, omsättning, antal anställda och kännedom om varumärket.

Sustainable Brand Insight är Skandinaviens största insight och analysföretag med fokus på hållbarhet. Vi följer, mäter, och rådgiver marknadens största varumärken för att hjälpa dem nå högre acceptans bland sina målgrupper.

Kommentarer (0)

Kommentera