Shawn Askinoise’s besök i Sverige gav 16 520 kr!

Shawn Askinoise’s besök i Sverige gav 16 520 kr!

Askinosie Chocolates mål är inte bara att tillverka och sälja kvalitetschoklad utan även att ge en del av vinsten tillbaka till kakaobönderna. Nu har grundaren Shawn Askinosie startat ”Cocoa Honors Program” tillsammans med några studenter från Springfield, Missouri.

”För mig är det viktigt att chokladen vi tillverkar är innovativ och håller en hög kvalité, för säljer vi ingen choklad så kan vi heller inte hjälpa dessa människor som vi idag blivit privilegierade att göra”, sammanfattar Shawn Askinosie sitt nya projekt.

Askinosie Chocolates nya satsning inriktar sig fullt ut på Tanzania. Målet är inte bara att tillfredställa alla chokladälskare med nya smaksensationer utan även att hjälpa kommande generationer. Shawn Askinosie reste i början på augusti i år tillsammans med elever i projektet ”Cocoa Honors program” till byn Tenende i Tanzania för att ta fram sin nya chokladkaka. Detta i samarbete med den kvinnoledda jordbrukargruppen UWATE. Den nya chokladen kommer i november och en del av vinsten går direkt tillbaka till jordbrukarna samt till ”Tanzania Education Trust (TET)” för att stötta deras mål att bygga mer än 3 000 högstadieskolor för Tanzanias barn och ungdomar.

”Cocoa Honors program” inleddes under hösten 2009 där Shawn Askinoise regelbundet träffas en gång studenter från Central High School i Springfield. Syftet med programmet är att försöka förstå kakaoindustrin inom ramen för historia, kultur och ekonomi i Afrika. Shawn Askinosie har besökt studenterna och talat om choklad nästan varje vecka sedan dess och tanken var att dessa studenter skulle hjälpa Askinoise Chocolate att välja ursprunget till den nya chokladen. Efter mycket forskning, diskussion och debatt föll valet på Tanzania. Där har de sedan kontaktat olika jordbrukare, spenderat mycket tid på att lösa logistiken av bönorna från Afrika till USA.

Jordbrukargruppen i byn Tenede, där bönorna köps, leds av en ensamstående kvinna med sex barn. Detta är första gången en som dessa jordbrukare säljer direkt utan mellanhänder till en chokladtillverkare och som dessutom betalar det högsta priset per ton än någon gjort tidigare. ”Viktigast av allt - det är inte bara en "resa" till Afrika, detta är också ett samhällsprojekt. Vi har tagit upp tillräckligt med pengar för att täcka kostnaderna för borrning av en djup brunn i byn där vi kommer att köpa bönor. Det kommer att finnas rent dricksvatten för minst 2000 bybor”, berättar Shawn Askinoise om projektet.

Under Shawn Askinoises besök i Sverige höll han provningar i Stockholm, Växjö, Köpenhamn, Helsingborg, Malmö och Göteborg. Totalt samlades 16 520 kronor in till skolprojektet i Tanzania vilket ScandChoco AB är mycket stolta över. Den nya chokladen från Tanzania kommer att lanseras i Sverige under vintern 2010/2011.

Tack till alla er som varit med och bidragit!

Mer information finns på: www.askinosie.com och www.scandchoco.se