3 spännande nyheter!

Älskar du att upptäcka nya spännande platser? Vi med! I årets program presenterar vi därför hela 18 nyheter! Allt från spännande städer och kulturregioner till innehållsrika rundresor, underbara öar och härliga semesterparadis. Här tipsar vi om tre av dessa pärlor.

Underbart ö-liv på Jersey

Precis norr om den franska nordkusten i Engelska kanalen hittar du ön Jersey, som är ett mellanting mellan en del av Storbritannien och ett eget land. Här upplever du en intressant blandning av franskt och brittiskt på ett sätt du inte hittar någon annanstans i Europa. På den charmiga paradisön finns vackra slott, sagolika trädgårdar, fascinerande historia, och inte minst ett härligt klimat. Jersey har helt enkelt sin alldeles egna atmosfär – brittiskt med en touch av Frankrike. Känn sanden mellan tårna på någon av de soldränkta sandstränderna och om värmen tillåter, kanske ett uppfriskande dopp i det blå. I St. Helier – Jerseys gemytliga huvudstad kan du strosa runt bland trendiga butiker, mysiga pubar och trevliga restauranger.

Utflykter

Stadsrundtur i London – lär dig hemligheterna bakom de stora sevärdheterna

Upptäck Jersey – vidsträckta stränder, klippiga kuststräckor och klassiska landmärken

Promenad i St. Helier med pubbesök – gör dig hemmastadd i Jerseys huvudstad

Jerseys trädgårdar med Gorey – väldoftande blomstertur och charmig atmosfär i fiskebyn

Historiska Jersey – fängslande historia om tyska ockupationen på Jersey War Museum

Elisabeth Castle & Saint Aubin – Slottet som skyddat Jersey i 300 år och idylliska staden Saint Aubin.

La Mare Wine Estate – en halvdag i vinets tecken med provsmakning och rundtur

Sagolika Slovenien

Snöklädda toppar, frodig grönska och kristallklart vatten. I århundraden har slovenska Bled lockat besökare tack vare storslagen natur och vackra omgivningar. Staden ligger infattad i ett magnifikt bergslandskap vid en kristallklar glaciärsjö med den ikoniska kyrkan belägen på en liten ö. Slovenien är ett litet land till ytan. Ungefär lika stort som Skåne, Halland och Blekinge tillsammans. Sin storlek till trots finns dock det mesta i detta land.  Alperna sträcker sig ut över de norra delarna, den Pannoniska slätten dominerar i öst och i väst finns en kortare kuststräcka mot Medelhavet. Vår utgångspunkt för denna resa, staden Bled, ligger bekvämt beläget i de norra delarna, vilket ger oss möjlighet för intressanta dagsturer till de största sevärdheterna.

Utflykter

Båttur på Bledsjön – med speciella båtar, Pletna, tar vi oss ut till den vackra kyrkan.

Vintgarravinen och Radovljica – vattenfall, klippformationer, natursköna vyer och medeltida pärlan Radovljica

Borgen i Bled – bedårande utsikt och vinprovning

Klagenfurt och Wörthersee – en heldag i Österrikiska idyllen Klagenfurt och vackra Wörthersee-sjön.

Ljublanja – småstadskänsla i den vackra huvudstaden

Antikt och urbant i Aten

Aten den perfekta staden för en kortresa! Här finns allt du behöver för en lyckad vistelse – klimatet, havet, och den goda maten. För att inte tala om historian, med ståtliga Akropolis som över 5000 år gammalt tronar över staden. I Aten möts det förflutna och moderna i en spännande blandning med de antika monumenten som kuliss till stadens trendiga restauranger och uteliv. I Plaka, stadens äldsta bebodda område väntar vindlande gränder och mysiga tavernor på att upptäckas. Sydväst om Aten finns idylliska ön Egina – perfekt för en dagsutflykt bland gnistrande vågor och pistageträd.

Stadsrundtur i Aten med Akropolis – gammalt, nytt och vindlande vyer

Afton i Plaka – förtrollande atmosfär, grekisk mat och levande musik

Ön Egina – njut av lugnet i atenarnas eget semesterparadis

Kap Sounion och Poseidontemplet – majestätiska ruiner och egeiska havets vyer