Internationella studenter utvecklar Jönköpings småföretag i unikt samarbetsprojekt

I ett unikt samarbete mellan Jönköping University och Science Park får internationella studenter möjlighet att utveckla länets företag i skarpa projekt. Den 15 september är det kick off för programmet som matchar studenter mot företag.

Bakom samarbetet står projektet Innovation Runway som drivs av Science Park, i samarbete med Almi och Jönköping University, i syfte att utveckla innovationer i länets små- och medelstora företag. Genom samarbetet med JIBS Mastersprogram Engineering & Management får nio företag i länet hjälp av erfarna teknikstudenter, innovationsledare och affärsutvecklare att utveckla konkreta produkt- och affärskoncept – och att utvärdera möjliga kunder och marknader.

- Företagscasen grundar sig i specifika och verkliga utmaningar som studenterna får sätta tänderna i. Studenterna agerar externa innovationsresurser och målet är att vi efter hösten kan presentera konkreta koncept och möjliga affärsvägar framåt som företagen kan ta vidare i skarpa projekt, säger Carola Öberg, projektledare för Innovation Runway.

Handplockade studenter och individuella handlingsplaner

Varje företagsprojekt matchas mot en handplockad studentgrupp som under 8-10 veckor arbetar fram analyser, omvärldsspaningar, produkter och affärsmodeller. De deltagande företagen får individuellt framtagna handlingsplaner.

Studenterna i projektet kommer från hela världen och studerar affärsutveckling på Master-nivå. Samtliga har sedan tidigare kandidatexamen inom teknik och många med internationell arbetslivserfarenhet. Varje studentgrupp består av 3-5 studenter, varav en är svensktalande. Tillsammans med handledare från JIBS, affärsutvecklare från Science Park och externa sakkunniga bildar man ett expertteam.

-Varje student lägger ner minst 150 timmar för uppdraget. För företagen är det kostnadsfritt att delta i processen vilket gör det till ett extremt attraktivt erbjudande, säger Carola Öberg.

Kreativ kick off och teamutbildning

Ett företag som tidigare jobbat med studenter är Nässjöföretaget Industrilås. Utifrån en ny produktidé kopplades ett studentteam in för att belysa idén ur alla vinklar. Studenterna dammsög marknaden och intervjuade Industrilås produktsäljare, chefer och kunder.

-Den här produkten ligger i utkanten av vad vi har gjort tidigare. Därför ville vi skapa oss en bättre bild av vad marknaden behöver. Innovation Runway verkade vara ett bra sätt att komma vidare, berättar Leif Krause­ Sjöholm som är produktchef på Industrilås.

Programmet startar med en kreativ kick off den 15 september där studenterna möter företagen de matchats med. Under kick off:en utbildas man gemensamt i hur man bygger framgångsrika team och utmanas i den spännande övningen ”Marshmallow Innovation Challenge”.

Information och kontakt

Vi hälsar press varmt välkomna till kick off:en!

Var: Sajens Mat & Möten, Science Park Jönköping
När: Fredag 15/9 kl. 15.00-17.00

För ytterligare information, kontakta:
Carola Öberg, projektledare Innovation Runway
carola.oberg@sciencepark.se

Om Innovation Runway
Innovation Runway är en extern innovationsresurs för företag i Jönköpings Län som erbjuder hjälp med att utveckla innovationer i nya produkter, tjänster och affärsmodeller. Projektet drivs av Science Park Jönköping i samarbete med Almi och Jönköping University. Innovation Runway finansieras med stöd av Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Region Jönköpings Län.