​BP och Scouterna samarbetar för ökad trygghet – hundratals barn- och ungdomsledare utbildas för att förebygga övergrepp

Fotbollsklubben BP, Europas största fotbollsförening, har inlett ett samarbete med Scouterna kring utbildningen Trygga Möten. BPs barn- och ungdomsledare ska utbildas för att kunna förebygga och agera på mobbning, kränkningar och övergrepp. Trygga Möten syftar till att barn ska vara trygga i sin fritidsverksamhet och är en utbildning som Scouterna tagit fram och som är obligatorisk för ledare inom scoutrörelsen.

Likabehandling och rollen som ledare är viktig i BP. Man vill ta ansvar för alla individer, genom att coacha, inspirera, uppmuntra och berömma, lära ut allt från sportsligt uppträdande till hur man tar hand om en lagkompis eller umgås i grupp.

– Det handlar om att låta barn och ungdomar på ett tryggt sätt ska kunna växa som människor, på och utanför planen, oavsett vilken nivå man spelar på. Detta är värderingar som stämmer väl överens med Trygga Mötens syfte – att barn och ungdomar ska vara trygga på sin fritid. Våra ungdomsledare kommer att genomföra den här viktiga utbildningen för att skapa en ännu bättre föreningsmiljö, säger Mikael Sörnäs, koordinator hos BP.

Grunden i Trygga Möten utgörs av en webbkurs. Genom den utbildas scoutledare, idrottsledare och andra barn- och ungdomsledare i hur man skapar en trygg miljö för barn och ungdomar, hur man kan förebygga övergrepp och hur man ska agera om något händer eller om man tror att någon far illa.

– Vi är stolta över att BP genomför Trygga Möten. Det visar att fler föreningar och organisationer på allvar vågar prata om övergrepp och kränkningar i den egna verksamheten. Att inget sopas under mattan är avgörande för att skapa trygghet. Det handlar om sådant som att vara en schysst kompis men också att ledare har kunskap och mod att agera om något händer, säger Caroline Thunved, Scouternas kommunikationschef.

Alla barn- och ungdomsorganisationer som ser ett behov av att utbilda sina ledare för att kunna arbeta förebyggande kan använda sig av Trygga mötens webbkurs. Är man intresserad kan man kontakta Scouterna genom att maila till infotm@scouterna.se eller ringa 08- 555 065 88.

För mer information, kontakta: Caroline Thunved, kommunikationschef Scouterna, 0702-48 74 00 eller caroline.thunved@scouterna.se eller, Mikael Sörnäs, koordinator hos BP, mikael.sornas@brommapojkarna.se

Tillsammans kan vi göra mer! Scouterna ger över 68 665 barn och unga från alla delar av samhället chansen att uppleva äventyr tillsammans och växa som individer. Hur vill du vara med och bidra?