Sverigedemokraterna motionerar om uppbyggnad av kompletterande transportresurser av icke akuta transporter

Varje år körs en stor mängd ambulanser med lägre prioritet i Region Skåne. Enligt verksamhetsrapporten för SOS alarm 2018 kördes 16556 ambulanstransporter med prio 3 under 2018.

Sverigedemokraterna anser att det borde inrättas en enhet som enbart hanterar förbeställda transporter från en vårdenhet till en annan. I första hand ska en transport mellan vårdinrättningar ske med hjälp av en särskild bil med adekvat utrustning, avsedd för patienter som är stabila men i behov av viss vård eller övervakning under transporten. Vi anser att dessa bilar skall vara ett förstahandsval vid uppdrag mellan sjukvårdsenheter eller till och från särskilt boende för äldre.

Vi har därför lämnat in en motion där vi vill att man planerar för uppbyggnad av kompletterande transportresurser av icke akuta transporter mellan vårdinrättningar som servar hela Region Skåne.