Förlängd skattebefrielse för ED95

Blogginlägg   •   Dec 17, 2015 10:34 CET

Äntligen ett positivt besked från EU! Ja, så känner nog många med mig i dag. Nu har biobränslebranschen och den svenska transportsektorn fått lite arbetsro så att vi kan skapa långsiktiga regler för biodrivmedel.

Den 14 december beslutade EU-kommissionen att bevilja Sveriges ansökan om undantag från statsstödsreglerna och att godkänna fortsatt skattebefrielse eller skattenedsättning för biodrivmedel. För flytande biodrivmedel som ED95 gäller det förlängda undantaget till och med 31 december 2018, medan undantaget för biogas förlängs till och med år 2020.

Sverige har länge haft en tätposition inom EU med allra störst andel biodrivmedel bland medlemsländerna, mycket tack vare att förnybara drivmedel har varit skattebefriade. Ska vi kunna nå vårt nationella mål om en fossiloberoende fordonsflotta till år 2030 är det nu hög tid för regeringen att kavla upp ärmarna. Tillsammans med näringslivet måste regeringen utforma en långsiktigt hållbar biodrivmedelspolitik, som också kan accepteras i Bryssel.

I helgen slöts ett historiskt globalt klimatavtal i Paris. Nu måste vi gemensamt inom EU agera för att leva upp till det. Den svenska framgången med biodrivmedel är en viktig pusselbit. Genom att till exempel köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska en lastbils klimatutsläpp med nästan 90 procent. Nu arbetar vi vidare för att fler ska välja att minska sin klimatpåverkan.

Kommentarer (3)

Kanske läge att gå över till ED95 då! Var kan jag köpa detta i Västsverige?

- Magnus Gustavsson - 2015-12-17 12:55 CET

Hej Magnus,

Vad roligt att du läser min blogg och är intresserad av biodrivmedel. ED95 är ett etanolbaserat drivmedel för anpassade dieselmotorer i tunga fordon som bussar och lastbilar. Till skillnad från E85 som kan tankas i flexifuelbilar med motorer baserade på ottoteknik.

ED95 kan än så länge tankas vid depåer hos bussbolag och åkerier.

Har du ytterligare frågor så är du välkommen att göra av dig.

/Lena Nordgren

- Lena Nordgren - 2015-12-21 10:56 CET

Klart jag läser! :-)
    Men skulle det fungera sommartid att köra på ED95 i en etanolbil (Ottomotor)?

- Magnus Gustavsson - 2016-01-20 12:27 CET