Positivt att politiker vill premiera miljölastbilar

Om regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås måste fossildrivna lastbilar ersättas av hållbara alternativ. En miljölastbilspremie, liknande miljöbilspremien för personbilar, skulle vara ett steg i rätt riktning.

Vi på SEKAB har frågat riksdagspartiernas kandidater inför höstens val vad de tycker om förslaget med miljölastbilspremie för till exempel etanol-, gas och hybriddrivna lastbilar, som presenteras i utredningen ”Fossilfrihet på väg”.

Det är glädjande att läsa resultatet: åtta av tio riksdagskandidater, 81 procent, vill införa en miljölastbilspremie för att skynda på omställningen till en fossiloberoende fordonsflotta. Centerpartiets och Miljöpartiets kandidater är mest positiva till miljölastbilspremien, enligt enkäten som 371 av 510 riksdagskandidater har deltagit i.

På SEKAB bidrar vi till lösningen för omställning till fossiloberoende med det etanolbaserade biodrivmedlet ED95 för tunga fordon som lastbilar och bussar. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid från buss- och lastbilstrafik med upp till 87 procent.

Vi har också ställt samma fråga till allmänheten i en Sifo-undersökning och även där är det glädjande att se att så många som tre av fyra svenskar, 76 procent, instämmer i utredningens förslag om en miljölastbilspremie.

Det är helt nödvändigt med fungerande transporter, men den tunga trafikens miljöpåverkan måste minska. Med ett så starkt stöd hos både allmänhet och politiker finns det goda möjligheter att fatta ett långsiktigt blocköverskridande riksdagsbeslut om en miljölastbilspremie. Den skulle uppmuntra exempelvis åkerier att köpa in fordon med mindre miljöpåverkan än de lastbilar som i dag rullar på vägarna.

Lena Nordgren
lena.nordgren@sekab.com