Starkt stöd för biodrivmedel bland riksdagskandidater

Skatter ska användas för att göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel i stället för fossila drivmedel. Det anser hela 90 procent av riksdagskandidaterna på valbar plats, som har svarat på vår valenkät.

Det är mycket glädjande att en så stor majoritet av riksdagskandidaterna stöder att biodrivmedel ska ha lägre skattesatser än fossila drivmedel. Om regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030 ska kunna nås krävs det att användningen av biodrivmedel fortsätter att uppmuntras.

Över 70 procent av riksdagspartiernas kandidater på valbar plats svarade på vår enkät. Av de 369 riksdagskandidater som svarat anser alltså nio av tio att skattesatserna ska göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel i stället för fossila drivmedel. Endast 6 procent av kandidaterna håller inte med, medan 4 procent är tveksamma eller inte vill svara.

Stödet för att premiera biodrivmedel är starkast bland Miljöpartiets kandidater, som alla har svarat ”ja, absolut” på frågan. Även bland Vänsterpartiets kandidater är stödet stort – alla har svarat ”ja, absolut” eller ”ja, kanske”.

Vi har också ställt samma fråga om skatter på drivmedel till allmänheten i en Sifo-undersökning. Nästan två tredjedelar av svenskarna, 65 procent, stöder att skatten ska göra det mer fördelaktigt att tanka biodrivmedel. 24 procent svarar nej på frågan och 11 procent anger att de inte vet eller är tveksamma.

Både bland kandidaterna till höstens riksdagsval och bland allmänheten finns det alltså ett brett stöd för att vi via skatter ska fortsätta att premiera biodrivmedel, exempelvis etanol, framför fossila drivmedel. Det bådar gott inför framtiden att så många inser att detta behövs för att vi ska klara omställningen till ett mer hållbart samhälle.

Vi står inför stora utmaningar om vi ska kunna minska trafikens miljöpåverkan, inte minst från tunga fordon som lastbilar. För att det ska vara möjligt att nå målet om att fordonsflottan ska bli oberoende av fossila drivmedel krävs fortsatt engagemang från både politiker och allmänhet.

Lena Nordgren
lena.nordgren@sekab.com