Utveckla biodrivmedel i Europa

Vi behöver minska beroendet och sårbarheten inom energisektorn genom att minska den totala användningen av olja. Genom att utveckla produktionen av biodrivmedel i Sverige kan vi skapa en högre grad av självförsörjning, ökad tillväxt och nya arbetstillfällen.

Dagligen möts vi i media av rapporteringar från oroligheterna i Ukraina vilket, förutom den interna katastrof det skapar i landet, även blivit en väckarklocka för Europa. Idag är importberoendet av olja och gas från Ryssland stort.

För en tid sedan diskuterades det att vi inte bör vara beroende av oljeimport från det oroliga Mellanöstern. Idag är det istället så att majoriteten av vår olja kommer från våra grannländer. I Sverige kommer ca 45% av den fossila oljan från Ryssland och ungefär lika stor andel från Norge där oljetillgångarna är avklingande. Hur beroende vill vi och övriga EU-länder vara av gas och olja från Ryssland?

Vi kan minska beroendet genom att du väljer biodrivmedel som E85 istället för bensin när du tankar din etanolbil, välj företag som satsar på att transportera sina varor med fordon som kör på biodrivmedel som ED95. Genom att göra dessa aktiva val får vi dessutom vinster för klimatet och miljön.

Intresset för miljön är dokumenterat stort bland Sveriges befolkning. Det visades tydligt i samband med SVTs vallokalsundersökning vid valet till EU-parlamentet härom veckan. Miljöfrågorna ligger med i toppen, 53% anser att det är ett ämne av ”mycket stor betydelse”. Politikerna behöver ta dessa siffror på allvar och lyssna till vad befolkningen vill.

Det är dags för ett aktivt ställningstagande inom EU för att verka för en större och snabbare utfasning av transportsektorns oljeberoende, till en ökad användning av biodrivmedel. Tekniken och fordonen finns redan idag, nu behöver branschen få långsiktiga beslut att arbeta efter.

Lena Nordgren
Biodrivmedelsexpert, SEKAB