Kollektivtrafiken i Sverige ökar långsamt

Under 2014 ökade det kollektiva resandet i Sverige med 21 procent, visar nya siffror från Trafikanalys som presenteras av etanolföretaget SEKAB. Trots ökningen är det långt kvar till kollektivtrafikbranschens mål om en fördubbling av kollektivtrafiken till år 2020, som riksdagen nu uppmanar regeringen att bidra till.

– Nu krävs det kraftfulla satsningar om vi ska ha en chans att fördubbla antalet resor i kollektivtrafiken till 2020, och riksdagens beslut är ett steg i rätt riktning. Dessutom måste fler fordon köras på förnybara bränslen för att vi ska kunna nå riksdagens mål om en fossiloberoende fordonsflotta, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

I hela landet har antalet kollektiva resor ökat med 21 procent mellan 2006 och 2014, visar ny statistik från myndigheten Trafikanalys. Mest har antalet resor ökat i Kronoberg, med 48 procent. I Dalarna har antalet resor i kollektivtrafiken minskat med 26 procent.

Mer än hälften, 58 procent, av busstrafiken i hela landet kördes förra året på förnybara drivmedel. Det är en ökning från 49 procent året före. Det visar statistik från lokaltrafikbolagens miljö- och fordonsdatabas. Störst andel förnybara drivmedel i kollektivtrafiken har Stockholms län med 86 procent. Gotland och Västerbotten har lägst andel i landet med 5 respektive 6 procent förnybara drivmedel.

– Genom att göra det mer attraktivt att till exempel ta bussen i stället för bilen kan utsläppen av växthusgaser minska. Och ju fler bussar som körs med biodrivmedel som etanol, desto större blir klimatfördelarna med att resa kollektivt, säger Lena Nordgren.

I början av juni uppmanade riksdagen regeringen att underlätta för kollektivtrafikbranschen att nå målet om en fördubblad kollektivtrafik. Riksdagen skriver i sitt tillkännagivande att staten kan bidra genom att ge branschen de förutsättningar som krävs när det gäller exempelvis infrastruktur.

Inför riksdagsvalet 2014 genomförde SEKAB en enkät till alla toppkandidaterna. Bland de kandidater som tog plats i riksdagen och deltog i enkäten ansåg hela 93 procent att det krävs satsningar som möjliggör en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020.

SEKAB är ett av Europas ledande etanolföretag och har arbetat i 30 år med etanolbränslet ED95 för bussar och lastbilar. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid från buss- och lastbilstrafik med nästan 90 procent. I Sverige finns i dag cirka 650 bussar som tankas med ED95.

SEKAB:s sammanställning av kollektivtrafik – län för län
Trafikutskottets förslag till regeringen
Om målet om fördubblad kollektivtrafik

Pressbild:

Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB

Kontakt:
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-589 64 41, lena.nordgren@sekab.com
Kristina Nilsson, kommunikationschef, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-274 99 01, kristina.nilsson@sekab.com

linkedin.com/company/sekab/

• Kemikalieindustri

Samhället står inför en enorm utmaning när gamla energikällor måste ersättas med nya. SEKAB vill bidra till en framtid där behovet av fossila bränslen och råvaror minskar. Det gör vi genom den etanol vi importerar och förädlar till biodrivmedel och en mängd kemikalieprodukter.