Kritik mot SEKAB i SVT:s Uppdrag granskning

I dag sänder SVT:s Uppdrag granskning ett reportage med kritik mot SEKAB:s tidigare verksamhet i Tanzania och Mocambique. Med facit i hand konstaterar SEKAB:s nuvarande vd Anders Fredriksson att bolaget borde ha avstått från satsningarna.

– Med den efterfrågan som fanns på etanol i början av 2000-talet var SEKAB:s satsningar i Tanzania och Moçambique fullt rimliga ur ett företagsstrategiskt perspektiv. Däremot borde SEKAB inte ha startat projekten utan att först ha säkrat en starkare privat finansiering. När detta saknades borde bolaget ha avstått från satsningarna, säger Anders Fredriksson, vd för SEKAB.

Bakgrunden till SEKAB:s investeringar i Afrika var att efterfrågan på etanol snabbt ökade i början av 2000-talet. Samtidigt riskerade brist på råvara att bli ett stort hinder för utvecklingen. Som Sveriges enda importör av etanol startade därför SEKAB projekt i Tanzania och Moçambique i syfte att producera etanol från sockerrör.

När priset på E85 rasade hösten 2008 beslutade SEKAB:s dåvarande styrelse att snabbt avveckla eller sälja bolagen i södra Afrika. Att behålla och avveckla bolagen skulle ha medfört stora kostnader för SEKAB. I finanskrisens spår visade det sig också vara mycket svårt att hitta köpare till bolagen.

– SEKAB tog över 50 kontakter med möjliga köpare under 2008, men efter finanskrisen var ingen längre intresserad. Jag förstår att det verkar märkligt att ett uppskattat värde kan försvinna så snabbt, men under finanskrisen hände det med många fler projekt än SEKABs. Ett bolag är aldrig värt mer än en köpare vill betala, säger Anders Fredriksson.

Bolagen såldes till slut till företaget EcoDevelopment, där SEKABs tidigare vd Per Carstedt var och är delägare, för den symboliska summan 400 kronor samt en tilläggsköpeskilling som ger SEKAB rätt till 170 miljoner plus ränta ur eventuella framtida vinster från Afrikabolagen.

– Jag förstår att Per Carstedts olika roller i sammanhanget kan väcka frågor. Ansvaret för försäljningen låg dock helt på SEKAB:s dåvarande ledning och styrelse. Per Carstedt deltog inte i besluten vilket är dokumenterat i styrelseprotokollen, säger Anders Fredriksson.

Sedan försäljningen har bolagen i Tanzania och Mocambique fram till i dag inte genererat vinst, utan har tvärtom behövt ytterligare kapitaltillskott från de nya ägarna. Efter köpet har EcoDevelopment gjort nyemissioner där nya finansiärer har satsat pengar i verksamheten. För att möjliggöra detta har avtalet om tilläggsköpeskilling skrivits om så att de nya finansiärerna får del av eventuella vinster innan pengar betalas tillbaka till SEKAB.

– Förändringarna i avtalet har varit en förutsättning för att EcoDevelopment ska kunna fortsätta att bedriva sin verksamhet – och därmed för att det ska finnas en möjlighet för SEKAB att någon gång få tillbaka de investerade pengarna, säger Anders Fredriksson.

Med anledning av reportaget i SVT:s Uppdrag granskning besvarar SEKAB frågor om företagets verksamhet och utlandssatsningarna 2006-2009 här»

Örnsköldsviks Allehanda har i dag publicerat en debattartikel av SEKAB:s vd Anders Fredriksson med anledning av Uppdrag gransknings reportage.

För mer information:
Kristina Nilsson, kommunikationschef, SEKAB Biofuels & Chemicals,