Nio av tio riksdagskandidater vill fördubbla kollektivtrafiken

Fler än nio av tio ledande riksdagskandidater vill satsa på en fördubbling av kollektivtrafiken. Det visar en enkät inför valet från etanolföretaget SEKAB.

– Det kommer att finnas ett starkt stöd i riksdagen efter valet för att kraftigt bygga ut kollektivtrafiken. Vid en sådan satsning är det viktigt för miljön att nya bussar som köps in kan köras med förnybara drivmedel, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Av de 367 ledande riksdagskandidater som deltagit i undersökningen svarar 94 procent ”ja” på frågan om ”det krävs satsningar som gör det möjligt att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020”. Bara 3 procent svarar ”nej”, medan 3 procent är tveksamma eller vet inte.

Stödet för en satsning på fördubblad kollektivtrafik är starkast bland riksdagskandidaterna från Vänsterpartiet och Miljöpartiet. Samtliga vänsterpartister och 98 procent av miljöpartisterna svarar ”ja, absolut” på frågan. Även bland kandidaterna från Centerpartiet och Moderaterna svarar en klar majoritet, 69 respektive 61 procent, ”ja absolut”.

Den statliga utredningen ”Fossilfrihet på väg” har slagit fast att det kommer krävas stora satsningar för att öka kollektivtrafikens konkurrenskraft. Kollektivtrafikbranschen, Sveriges kommuner och Landsting (SKL), Trafikverket och Jernhusen har som mål att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020, jämfört med 2006. SEKAB:s enkät visar att en överväldigande majoritet av de ledande riksdagskandidaterna vill förverkliga detta mål.

– Politiska beslut som gör det attraktivt att ta bussen i stället för bilen minskar utsläppen av växthusgaser från trafiken. Om fler kollektivtrafikbolag använder biodrivmedel som etanol stärks klimatfördelarna ytterligare, säger Lena Nordgren.

SEKAB är ett av Europas ledande etanolföretag och har arbetat i mer än 25 år med biodrivmedlet ED95 för bussar och lastbilar. Drivmedlet består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Genom att köra på ED95 i stället för diesel är det möjligt att minska utsläppen av koldioxid från buss- och lastbilstrafik med upp till 87 procent. Etanolens utsläppsreduktion är verifierad av Det Norske Veritas.  I Sverige finns i dag cirka 800 bussar som tankas med ED95.

Resultatet parti för parti:

Andel (%)M   C   FP   KD   S   MP   SD
Ja, absolut                 61
Ja, kanske262358435402
Nej, knappast64
Nej, absolut inte0
Tveksam/vet ej/vill ej svara     7

Om undersökningen:
SEKAB har låtit 510 ledande riksdagskandidater svara på frågan ”Anser du att det krävs satsningar som möjliggör en fördubbling av kollektivtrafiken till 2020?”. De svarande kunde välja på följande alternativ: ”ja, absolut”, ”ja, kanske”, ”nej, knappast”, ”nej, absolut inte” och ”tveksam/vet ej/vill ej svara”. 94 procent av de svarande svarade ”ja, absolut” eller ”ja, kanske” på frågan om fördubblad kollektivtrafik. 3 procent svarade ”nej, knappast” och 3 procent var tveksamma. 367 kandidater svarade, vilket ger en svarsfrekvens på 72 procent.

Läs mer om resultatet av SEKAB:s enkät till riksdagskandidaterna här»

Kontakt:

Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert, SEKAB Biofuels & Chemicals