OKQ8 inviger miljömack för bussar och lastbilar med ED95 från SEKAB

I dag invigs OKQ8:s miljöanpassade tankstation för tung trafik i Kallhäll, norr om Stockholm. Det är den enda publika stationen i Sverige där åkare kan tanka SEKAB:s förnybara etanolbränsle ED95.

– Etanol har en viktig roll att spela för att målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 ska kunna nås. SEKAB:s etanolbränsle ED95 har använts i mer än 30 år och finns nu att tanka på miljömacken i Kallhäll, säger Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert på SEKAB.

Stationen i Kallhäll invigs i dag och blir den första i sitt slag där åkare kan välja bland samtliga OKQ8:s förnybara drivmedel för bussar och lastbilar. Etanolbränslet ED95 kommer från SEKAB.

– Den nya stationen i Kallhäll gör det mer lättillgängligt för tung trafik att tanka förnybara drivmedel som ED95. Med en miljöanpassad tankstation vid en strategiskt viktig knutpunkt banar vi vägen för mer hållbara transporter, säger Erik Stenströmer Moglia, kategorichef drivmedel på OKQ8.

Satsningen på den nya stationen i Kallhäll är ett resultat av samarbetsprojektet Clean Truck. Clean Truck drevs under åren 2010–2014 av Miljöförvaltningen i Stockholms stad, AGA och OKQ8. Syftet var bland annat att etablera tankstationer med förnybara lastbilsbränslen i Stockholmsområdet, ett arbete som OKQ8 har fortsatt även efter att projektet avslutades.

SEKAB:s drivmedel ED95 består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Med den mest effektiva etanolen kan utsläppen från bussar och lastbilar minska med nästan 90 procent jämfört med om de körs på diesel.

För mer information:
Lena Nordgren, biodrivmedelsexpert, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-589 64 41, lena.nordgren@sekab.com

Erik Stenströmer Moglia, kategorichef drivmedel OKQ8, 070-268 01 24, erik.stenstromermoglia@okq8.se

• Kemikalieindustri

SEKAB är ett svenskt kemi- och etanolföretag som är ledande i Europa. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen. SEKAB utvecklar teknik och bedriver forskning för att framställa kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.