SEKAB och Alltank satsar på ED95 i Västernorrland

SEKAB och Alltank ska hjälpa Västernorrlands transportsektor att ställa om till det förnybara etanolbränslet ED95, genom att etablera tankstationer i regionen. Satsningen är en del av regeringens initiativ Klimatklivet, som ger stöd till lokala klimatinvesteringar.

– Etanol har en viktig roll att spela för att målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 ska kunna nås. En enda diesellastbil släpper ut lika mycket koldioxid som tio lastbilar som kör på vårt etanoldrivmedel ED95, säger Sofia Winternell, affärsutvecklare på SEKAB.

Projektet innebär att Alltank, som är en del av Sundfraktgruppen, etablerar tre tankstationer för SEKAB:s förnybara drivmedel ED95 i Härnösand, Sundsvall och Örnsköldsvik. Syftet är att underlätta för åkerier att ställa om till förnybart.

– Det här en viktig satsning för att hjälpa åkare i Västernorrland att ställa om till förnybara drivmedel. Transporter är helt nödvändiga för ett fungerande samhälle, men transporternas klimatpåverkan måste minska, säger Markus Sundström, vd för Sundfrakt AB och dotterbolaget Alltank AB.

SEKAB:s drivmedel ED95 består till 95 procent av etanol och används i anpassade dieselmotorer. Med den mest effektiva etanolen kan utsläppen från bussar och lastbilar minska med nästan 90 procent jämfört med om de körs på diesel. Transportsektorn står i dag för drygt 40 procent av Västernorrlands klimatutsläpp.

– Att ställa om till förnybara drivmedel i transportsektorn minskar inte bara utsläppen av koldioxid, utan förbättrar också luftkvaliteten i Västernorrlands städer. Det är bra för både miljön och människors hälsa, säger Mats Bäck, energi- och klimatstrateg vid Länsstyrelsen Västernorrland.

Om Klimatklivet

Klimatklivet är en satsning med medel från statsbudgeten, som beviljas av Naturvårdsverket och länsstyrelserna i Sverige. Syftet är att ge stöd till lokala klimatinvesteringar och minska utsläpp som påverkar klimatet. Mer information finns på Naturvårdsverkets hemsida.

För mer information:

Sofia Winternell, Affärsutvecklare, SEKAB Biofuels & Chemicals, 070-694 53 50, sofia.winternell@sekab.com

Jörgen Persson, hållbarhetschef, Sundfrakt AB/Alltank AB, 070-399 01 27,
jorgen.persson@sundfrakt.se

Mats Bäck, energi- och klimatstrateg, Länsstyrelsen Västernorrland, 070-283 14 49,
mats.back@lansstyrelsen.se

• Kemikalieindustri

SEKAB är ett svenskt kemi- och etanolföretag som är ledande i Europa. Vi vill bidra till att minska beroendet av fossila råvaror och bränslen. SEKAB utvecklar teknik och bedriver forskning för att framställa kommersiella etanolprodukter av cellulosa, samt förädlar etanol till förnybara drivmedel och gröna kemikalier.