Tomas Nilsson ny vd för SEKAB

Tomas Nilsson blir ny vd och koncernchef för kemiföretaget SEKAB. Han kommer närmast från SCA Obbola AB där han har varit produktionschef.

– SEKAB är en ledande etanolaktör i Europa som också bedriver ett omfattande och unikt innovationsarbete för utveckling av nya bioraffinaderiteknologier. Jag ser fram emot att få leda och utveckla arbetet mot fler gröna lösningar för en hållbar framtid, säger Tomas Nilsson, tillträdande vd för SEKAB.

Nyligen firade SEKAB 30 år, men företaget har sina rötter i en över hundra år gammal kemiproduktion i Örnsköldsviks Bioraffinaderiområde. I dag är SEKAB ett grönt kemi- och innovationsföretag som förser industri och samhälle med långsiktigt hållbara kemiprodukter och biodrivmedel.

– Tomas Nilsson har gedigna erfarenheter från industrier både i Sverige och utomlands och rätt kompetens för att leda SEKAB, säger Göran Gezelius, styrelseordförande för SEKAB.

Den 1 februari 2016 tillträder Tomas Nilsson tjänsten som koncernchef för SEKAB och vd för bolagen SEKAB Biofuel Industries, SEKAB BioFuels & Chemicals samt SEKAB E-Technology. Tomas Nilsson är civilingenjör och har lång erfarenhet från ledande befattningar i svensk skogsindustri. Han har även tjänstgjort på Irland, i Frankrike och i England.

Tomas Nilsson efterträder Anders Fredriksson som lämnar bolaget den 11 december för att bli vd för Norrmejerier. Jessica Eklöf, ekonomichef på SEKAB, blir vd under perioden 12 december 2015 till den 31 januari 2016.

För mer information kontakta:

Göran Gezelius, Styrelseordförande SEKAB, 070-569 85 05, goran.gezelius@gmail.com
Kristina Nilsson, kommunikationschef, SEKAB, 070-274 99 01, kristina.nilsson@sekab.com

Se filmen om SEKAB
youtube.com/SEKABgreentech

• Kemikalieindustri

SEKAB är ett kemi- och innovationsföretag och en av Europas ledande etanolaktörer. SEKAB förädlar etanol till kemikalieprodukter och biodrivmedel, samt utvecklar ny bioraffinaderiteknologi.