She Entrepreneurs – Nytt program för kvinnor från Mellanöstern & Nordafrika

Just nu pågår rekryteringen till Svenska institutets (SI) nya program för socialt entreprenörskap. Programmet She Entrepreneurs riktar sig till unga kvinnor i Egypten, Syrien, Jordanien, Marocko och Västbanken- Gaza som aktivt arbetar som sociala entreprenörer eller som är intresserade av socialt entreprenörskap. Programmet genomförs i samarbete med Novare Accelerate och Springtime.

Programmet inleds i Stockholm i februari 2011. Under fem dagar får deltagarna de nödvändiga verktyg som behövs för att starta eller utveckla ett socialt projekt för en hållbar utveckling i sina hemländer. Under Stockholmsvistelsen matchas deltagarna ihop med svenska kvinnliga entreprenörer. Dessa kommer att fungera som mentorer för deltagarna under veckan i Stockholm, och via Skype och Ning under det kommande halvåret fram till avslut. Programmet avslutas i Stockholm med en tvådagars uppföljning i augusti 2011. Deltagarna presenterar då hur arbetet med deras sociala projekt har utvecklats.

För mer information om programmet besök www.si.se/sheentrepreneurs eller kontakta: Javeria Rizvi Kabani, programansvarig, 08-453 78 76, javeria.rizvi.kabani@si.se eller
Jenny Hagblom, press- och informationsansvarig, 0736-84 20 22, jenny.hagblom@si.se

• mellanöstern
  • ledarskap
  • kvinnliga entreprenörer

Svenska institutet (SI) är en statlig myndighet som ökar omvärldens intresse för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. Verksamheten bedrivs i nära samarbete med svenska och utländska samarbetsparter samt med svenska ambassader och konsulat.

Patrik Peter

Presskontakt Vik. chef för generaldirektörens stab +46 73 33 68 916