Finalisterna i eHealth Award 2017

Coala Life vinner e-health Award 2017 med sin smarta lösning för självscreening av hjärthälsa

Coala Life har vunnit eHealth Award 2017 för sin Coala Heart Monitor. Priset delades ut 25 april på Vitalis, Nordens ledande e-hälso-mässa, som uppmärksammar innovationer inom e-hälsa och riktar sig till svenska småföretag inom e-hälsolösningar.

Coala Life är ett medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och mobil hälsa och lanserade Coala Heart Monitor i november 2016. Coala Heart Monitor är en patenterad teknologi och en kommersiell lösning för distansövervakning och självscreening av hjärtljud och EKG. Tekniken är framtagen tillsammans med framstående forskare och kardiologer samt med samarbetspartners, där IT- och teknikkonsultbolaget Sigma varit delaktiga i utvecklingsarbetet.

Coala Heart Monitor registrerar hjärtljud, EKG och hjärtfrekvens snabbt och enkelt via avancerade membran genom att den placeras mot hjärtat i 30 sekunder, följt av en referensmätning med tum-EKG. Analys av hjärtljud och EKG genomförs i realtid i molnet baserat på algoritmer som utvecklats och validerats i ett samarbete mellan Lunds Universitet och Karolinska Universitetssjukhuset. Användaren får på bara några sekunder reda på hur hjärtat mår, så att eventuella symptom kan upptäckas i tid.

”Vi är väldigt stolta över att ha varit med på denna resa med Coala Life och därmed bidragit till ökad livskvalitet och hälsa för många patienter”, säger David Österlindh, affärsområdeschef IoT och e-hälsa på Sigma IT Consulting.

David fortsätter: ”Sigma satsar stort på e-hälsa och digitala lösningar som kan effektivisera vården. Vi vill driva digitaliseringen framåt, för vi vet att det verkligen kan förbättra människors livskvalitet.”

Om eHealth Award

Priset är ett samarbete mellan Vitalis, Nordic Connected Health Star Track, Cerner och Sahlgrenska Science Park. Målet med eHealth Award är att uppmärksamma alla de fantastiska eHälso-innovationer som finns i Sverige idag, eftersom de kan bidra till effektivare och säkrare vårdprocesser och mer engagerade patienter. Utmärkelsen går i linje med regeringens och SKL:s “Vision e-hälsa 2025”, som innebär att Sverige år 2025 ska vara bäst i världen på e-hälsa.

Juryn består av representanter från olika aktörer inom svensk vård och omsorg. Vinnaren presenterades av folkhälso- och sjukvårdsminister Gabriel Wikström på Vitalis den 25 april 2017.

För mer information angående Sigmas utvecklingsarbete, kontakta:

David Österlindh
Affärsområdeschef IoT och e-hälsa, Sigma IT Consulting