Skånemejerier prisas för sitt miljöarbete

Skånemejerier prisas för sitt miljöarbete

Skånemejerier har tilldelats priset Årets Lyft 2013 av Godstransportrådet i Skåne & Blekinge. Skånemejeriers får priset för sitt mångåriga arbete och sin strävan att hela tiden värna om trafiksäkerheten och miljön när det gäller företagets transporter. Priset delades ut vid Trelleborgs hamns transport- och logistikkonferens.

– I år har vi en vinnare av Årets Lyft som framförallt lyfter miljön i sitt arbete. Väl värt att uppmärksamma, säger Reinhart Teltscher, ledamot av Godstransportrådet Skåne/Blekinge.

Godstransportrådets motivering:
”Hög trafiksäkerhet och minsta möjliga påverkan på miljö, människa och natur är nyckelord i Skånemejeriers transportpolicy. Ett under många år konsekvent bedrivet utvecklingsarbete har de senaste åren kuliminerat i en satsning på gasdrivna lastbilar. Kostnaden för nödvändiga investeringar i gasdrivna fordon och eget tankställe för gas har delvis kompenserats av Heavy Eco Driving. Omställningen till denna långsiktigt hållbara transportlösning har skett med bibehållen konkurrenskraft och har lett till en väsentlig minskning av koldioxidutsläppen.”

Skånemejerier har i många år arbetat med alternativa drivmedel för bilar inom distributionen. Idag körs till exempel 22 av 54 lastbilar på fordonsgas.

– Genom vår satsning på fordonsgasdrivna lastbilar har vi under 2012 kunnat minska utsläppen med nästan 25 % i jämförelse med om samtliga lastbilar distribuerat våra produkter i Skåne med dieselbilar, säger Börje Olofsson, transportansvarig på Skånemejerier.

År 2010 satte Skånemejerier ett miljömål att minska sina transporters relativa koldioxidutsläpp med 30 % fram till år 2020 - något som redan uppnåtts till nästan en tredjedel. Skånemejerier har också deltagit i olika program för att hålla ned hastigheten på vägarna.

– Vi är stolta och glada att uppmärksammas på det här sättet. Det sporrar oss att målmedvetet fortsätta vårt arbete med miljö och trafiksäkerhet, säger Armina Nilsson, miljöansvarig på Skånemejerier.

Som vinnare av Årets Lyft i Skåne och Blekinge kvalificerar sig Skånemejerier till det nationella priset Årets Lyft Sverige. Det delas ut på Godsetdagen i Stockholm den 6 februari nästa år.

För mer information kontakta:

Börje Olofsson, transportansvarig, Skånemejerier: 040-14 27 05
Armina Nilsson, miljöansvarig, Skånemejerier: 040-14 27 10
Fredrik Javensköld, miljösamordnare, Skånemejerier: 040-14 28 56
Reinhart Teltscher, ledamot, Godstransportrådet: 0708-36 75 05

Skånemejerier värnar om den svenska mjölkbonden och om mångfalden på den svenska mejerimarknaden. Bland våra varumärken finns Skånemejerier, Bravo, Allerum, Hjordnära, Åsens Lantmjölk och Lindahls.

Skånemejerier sysselsätter drygt 600 medarbetare direkt och många fler i vår närhet. Cirka 500 mjölkbönder i Skåne och Sydsverige levererar mjölk till våra mejerier.

Läs mer på www.skanemejerier.se eller följ oss på Facebook www.facebook.com/skanemejerier.
Prenumerera på våra nyhetsbrev: www.skanemejerier.se/nyhetsbrev.