Svensk mjölk och god djuromsorg prisas igen

Svensk mjölk och god djuromsorg prisas igen

Skånemejerier är ett av de mest hållbara företagen i Sverige enligt konsumenterna. Det visar resultatet från Nordens största varumärkesundersökning Sustainable Brand Index 2016 som publicerades i onsdags. Skånemejerier hamnar plats 17 av 265 varumärken i Sverige och klättrar från en femteplats till en fjärdeplats i livsmedelsbranschen. Fokus på 100 % svensk mjölk och god djuromsorg har varit bidragande framgångsfaktorer.

”Vi arbetar hårt med fokus på god djuromsorg och 100% svensk mjölk under varumärket Skånemejerier. Att konsumenterna uppskattar våra satsningar är fantastiskt och det tror vi också har bidragit till att vi klättrar i branschen", säger Skånemejeriers VD Björn Sederblad.

Inför nästa år är målsättningarna ännu högre och Skånemejerier kommer att fortsätta driva den hållbara utvecklingen framåt i hela branschen. En ny satsning som har gjorts 2016 är bytet till att tanka transportbilarna med HVO-diesel på Malmömejeriet.

Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande.

Armina Nilsson
Hållbarhetschef Skånemejerier