2014 – ett nytt rekordår för Skånska Byggvaror

Skånska Byggvaror levererar kostnadsfritt hem till dörren i hela Sverige

2014 är Skånska Byggvarors mest framgångsrika år sedan starten 1965. Med en tillväxt på rekordhöga 24,5 procent översteg orderingången 600 msek och rörelseresultatet nådde över 8 procent (EBITDA). Bakom utvecklingen står en försäljningsökning inom i stort sett alla produktgrupper, butiksexpansion i Sverige, stark tillväxt i Norge samt utökade satsningar på e-handel och produktlanseringar. Med fortsatt optimism i marknaden planeras för fortsatt expansion 2015.

Under 2014 växte Skånska Byggvaror med 21 procent på den svenska marknaden, vilket var betydligt starkare än index i bygg- och järnhandelsbranschen. Samtidigt växte försäljningen med 65 procent i Norge. Ett styrkebesked i företagets tillväxtplan, samtidigt som lönsamheten ökar och varumärket har stärkts.

- Vi har fått uppleva en fantastisk försäljningsutveckling under 2014. Vi passerar för första gången en halv miljard och når ytterligare en milstolpe, 600 msek. Ett resultat av att våra kunder tycker om det vi erbjuder i form av produktlanseringar, nya butiker och marknadsföring. Vår organisation har gjort en jätteinsats för att utveckla företaget och erbjudandet. Något som nu ger oss kraft att satsa vidare, säger Anders Johansson Eickhoff,VD Skånska Byggvaror.

Under 2015 lanseras nya satsningar i Sverige och Norge som kan accelerera försäljningen ytterligare. På den finska marknaden ska en uterumsatsning lanseras tillsammans med bygghandelskedjan Sarokas. Dessutom förstärker Skånska Byggvaror sitt erbjudande, breddar sitt sortiment och gör det ännu enklare att handla produkterna. Oavsett kanal.

- Vår expansion fortsätter i högt tempo även under 2015. Vi kommer att investera i digitala butiker och e-handel, kundservice samt i ännu fler fysiska butiker. Målet är att nå fler kunder, just då och där våra kunder vill nå oss och handla av oss. Vi vill helt enkelt vara byggvaruhandelns bästa aktör inom omnikanal, säger Anders Johansson Eickhoff,VD Skånska Byggvaror.

Under 2014 anställdes 20 nya medarbetare inom Skånska Byggvaror, på huvudkontoret i Helsingborg, på logistik- och lagercentralen i Ängelholm samt i produktionsanläggningen i Bjuv. Med fortsatta satsningar i Sverige, Norge och Finland och nytt lager i Klippan förväntas antalet anställda öka med ytterligare cirka 20 medarbetare under 2015.

Skånska Byggvaror är ett fristående bolag utan kedjesamverkan, ägt av Polaris, Blomco AB samt företagsledningen.

Skånska Byggvaror, Anders Johansson Eickhoff, VD, tel: 0733–22 30 00. Växel 042-25 30 00.

E-post: anders.johanssoneickhoff@skanskabyggvaror.seKanongatan 13, 254 67 Helsingborg.