Landslagåkarna Sara och Frida tränar i Vemdalen inför helgens världscup i Åre

Landslagåkarna Sara och Frida tränar i Vemdalen inför helgens världscup i Åre

Just nu finslipar landslagsåkarna Frida Hansdotter och Sara Hector formen i Klövsjö, Vemdalen, inför kommande helgs historiska världscuptävlingar i Åre. Det råder fina skidförhållanden i Vemdalen som har öppet för skidåkning på alla tre resmål; Vemdalsskalet, Björnrike och Klövsjö. I Åre, som just nu mäter 38 cm snödjup, pågår förberedelserna för fullt inför Åre Ski Opening som startar på fredag och världscuptävlingarna lördag-söndag.

-Vi erbjuder i dagsläget en väldigt fin skidprodukt på alla våra resmål och från fredag hela 467 fallhöjdsmeter att njuta av i Björnrike. Vi är stolta och glada att se Frida och Sara vässa formen hos oss. Under försäsongen lämpar sig Klövsjö bra som träningsarena för alpina klubbar och landslag, säger Anders Lundqvist, destinationschef SkiStar Vemdalen.

Förutom att några av de svenska landslagsåkarna tränade i Klövsjö så trimmade även de norska, schweiziska och de amerikanska landslagen formen i Klövsjö/Vemdalen. Mikaela Shiffrin kunde under dagen (onsdag) testa skidåkningen i Klövsjö.

Fredagen den 11 december inleds Åre Ski Opening, Åres klassiska kick-off helg med skidtest. Det blir i år en spektakulär helg med bl a världscuptävlingar, damernas storslalom och slalom. Dessutom är det storpremiär för byns många restauranger och nattklubbar samt en stjärnspäckad parallellslalomtävling med Anja Pärson, Henrik Windstedt, Niklas Ekstedt mfl.

-Det känns fantastiskt att kunna erbjuda Vemdalen som komplement till Åre så alla landslag och åkare får utrymme och bästa förutsättningarna att förbereda sig inför världscuptävlingarna. Nu ser vi framemot en riktigt härlig skidhelg med skidtest, världscuptävlingar och en by som sprudlar av premiärglädje, säger Niclas Sjögren Berg, destinationschef SkiStar Åre.

För ytterligare information:

Niclas Sjögren Berg, Destinationschef SkiStar Åre Tel. +46 70 633 90 51

Anders Lundqvist, Destinationschef SkiStar Vemdalen Tel. +46 70 235 68 09

Nalle Hansson, Race & Arena Manager, World Cup Åre AB, Tel. +46 70-588 16 16

Karin S Halvarsson, General Manager, World Cup Åre AB, Tel. +46 76-828 2007

Bilder och filmer i SkiStars pressrum är fria för publicering, önskas redigering av film och fler bilder vänligen kontakta linda.morell@skistar.com