Skidpremiär i Åre på fredag

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2015 06:50 CET

Fredagen den 4 december öppnar SkiStar Åre för skidsäsongen. Kylan och det ymniga snöfallet under natten till måndag har klätt Åre i vinterskrud. Förberedelserna fortsätter nu inför Åre Ski Opening 11-13 december. Under den gångna helgens stora skidpremiärer i Sälen, Vemdalen, Trysil och Hemsedal var det många som välkomnade vintersäsongen. I Vemdalen gjordes 60 000 åk i de tre skidområdena Vemdalsskalet, Björnrike och Klövsjö.

-Det känns fantastiskt kul att vara igång med en ny skidsäsong. Vi är enormt peppade att välkomna skideliten hit under Åre Ski Opening då det är världscuptävlingar för damerna, säger Niclas Sjögren Berg destinationschef SkiStar Åre.

Det är liften VM 8:an och nedfarten Gästrappet som välkomnar gästerna på fredag (4 december)från kl.8:00. För mer information om öppna liftar, nedfarter och snöläget i Åre:  SkiStar Åres snöblogg.

Statistik skidsäsongsöppning 27 tom 29 november:

Vemdalen: 5 400 skidgäster totalt fre tom sön

Sälen: 1 960 skidgäster totalt fre tom sön

Trysil: 2 971 skidgäster totalt fre tom sön

Hemsedal: 4 591 skidgäster totalt fre tom sön

För ytterligare information:

Niclas Sjögren Berg, Destinationschef SkiStar Åre Tel. +46 70 633 90 51

Anders Lundqvist, Destinationschef SkiStar Vemdalen Tel. +46 70 235 68 09

Jonas Bauer, Destinationschef SkiStar Sälen Tel. +46 70 635 65 66

SkiStar AB (publ), vars B-aktier är noterade på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, äger och driver skidanläggningar på alpindestinationerna Sälen, Åre och Vemdalen i Sverige samt Hemsedal och Trysil i Norge samt Hammarbybacken i Stockholm. Marknadsandelen är i Sverige 51 %, i Norge 30 % och totalt i Skandinavien 42 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Övriga verksamheter är logiförmedling, skidskola och skiduthyrning.

Här finns vinterns evenemang: eventkalender SkiStar