Späckad evenemangshelg påverkar innerstadsbussarna

Späckad evenemangshelg påverkar innerstadsbussarna

Under Stockholms sista sommarhelg händer det mycket i stan, och en hel del av det påverkar busstrafiken. Om du ska resa i centrala Stockholm kan tunnelbana och pendelbåt vara bättre alternativ för att ta dig runt.

Detaljerad information för respektive trafikpåverkan finns på sl.se.

Summerburst

Först ut är musikfestivalen Summerburst som påverkar innerstadsbussarna sent fredag och lördag kväll. Eftersom Lidingövägen/Valhallavägen stängs av under festivalen, får linje 4, linje 6 och linje 55 indragna hållplatser och omlagda körvägar. Det går extrainsatta bussar mellan Östra station och Odenplan.

Tjejmilen

På lördag springer tusentals deltagare Tjejmilen, både på Gärdet och på Djurgården. Loppet har såväl start som målgång vid Filmhuset på Gärdet. Busslinje 69 dras in helt mellan klockan 11.30 och 16.00. Busslinje 76 delas upp på två separata sträckningar och ett antal hållplatser dras in mellan klockan 09.00 och 18.00.

Sthlm Bike

Många förändringar i busstrafiken på söndag den 1 september mellan klockan 06.30 och 13.45 i samband med cykelloppet Sthlm Bike som går i större delen av innerstan. Busslinjerna 1, 2, 3, 50, 53, 54, 55, 57, 61, 75 och 76 får indragna hållplatser och omlagda körvägar. Planera därför din bussresa i god tid.

Fotbollsderby AIK-Djurgården

På söndag eftermiddag är det Stockholmsderby på Friends Arena i Solna med närmare 40 000 åskådare. Därför sätter vi in extra pendeltågsavgångar i båda riktningar efter matchens slut.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100