Foto: Hans Geijer/Johnér. UITP Global Public Transport Summit.

​SL värd för global konferens om kollektivtrafik

Den 9–12 juni samlas kollektivtrafikföretag från hela världen i Stockholm för att delta i ett av världens största kollektivtrafikevent – Global Public Transport Summit. Uppemot 25 000 besökare beräknas komma till Stockholmsmässan inklusive delegater från ett åttiotal länder.

– Stockholm erbjuder kollektivtrafik i världsklass och många är nyfikna på hur vi jobbar med hållbarhet, innovation och kontinuerlig utveckling av kollektivtrafiken. Det är prestigefyllt att stå som värd. Vi får en bra möjlighet att lyfta SL och de möjligheter som vår kollektivtrafik erbjuder, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef och vd för SL.

UITP-mässan samlar kollektivtrafikaktörer från hela världen och organiseras vartannat år. Årets konferens i Stockholm har ungefär 350 utställare och en mängd olika evenemang. Man kan exempelvis ta del av de senaste innovationerna inom autonoma fordon, anropsstyrd trafik, hållbarhet och tillgänglighet. Till detta kommer seminarier, workshops och utställningar att arrangeras.

Stockholms kollektivtrafik kommer också att visa upp sig. De nya tunnelbanetågen C30, pågående utbyggnadsprojekt och miljöarbete, liksom konsten i kollektivtrafiken kommer att presenteras för de utländska deltagarna.

Fakta

Konferensen anordnas av UITP (Union Internationale des Transports Publics) som är den internationella branschorganisationen för all kollektivtrafik. SL är lokal värd tillsammans med Svensk Kollektivtrafik, Stockholms stad och Stockholmsmässan. Konferensen och utställningen arrangeras på Stockholmsmässan i Älvsjö. Nästa konferens arrangeras i Melbourne 2021.

När: 9–12 juni

Var: Stockholmsmässan i Älvsjö

Vill du läsa mer om konferensen? Gå till UITP:s sajt

Presskontakt:

Aleksander Krajisnik

aleksander.krajisnik@sll.se

Varje dag reser fler än 800 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

Det är SL:s uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 500 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra både för människor, djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100