Rebecka Bebben Andersson. Foto: Hans Ekestang

Unik satsning på konst längs Tvärbanan

Konstnären Rebecka Bebben Andersson har fått uppdraget att ge konstnärlig gestaltning åt nio teknikhus som SL uppför längs Tvärbanans Kistagren.

En viktig del i resan med Tvärbanan är den arkitektoniska- och konstnärliga utformningen. För första gången gör trafikförvaltningen/SL en konstsatsning på teknikhusen. Teknikhus finns placerade längs med alla SL:s spårlinjer och innehåller teknisk utrustning som krävs för att driva trafiken.

Först ut att gestaltas är teknikhuset vid Bromma Blocks, som ska stå klart 2019.

– Jag tänkte direkt att uppdraget var som gjort för att utföras i tekniken grafisk betong, säger konstnären Rebecka Andersson, det är en teknik jag arbetat med förut och som jag verkligen gillar.

Tekniken gör det möjligt att göra hållbara mönster och bilder som relief i prefabricerade betongytor. Reliefen är endast några millimeter djup och mycket hållbar.

– Det är viktigt för mig som konstnär att förhålla mig till platsen där verket ska vara, berättar Rebecka. Jag bestämde mig för att arbeta med berättelser om platserna där teknikhusen är placerade. Jag valde att arbeta med slumpvis utvalda kvinnor och flickor med starka relationer till platserna. De berättar någonting för mig som jag tolkar i bild.

Teckningarna ska fungera som en karta och sätts samman i en lång bild på alla husfasaderna. Det finns små detaljer på bilderna som man bara kan se när man kommer nära.

Trafikförvaltningen fick in 99 intresseanmälningar för att ge konstnärlig gestaltning åt teknikhusen längs Tvärbanans Kistagren. Tre konstnärer valdes ut för att göra skissuppdrag och därefter utsågs den konstnär som får vidareutveckla idéskissförslaget i samarbete med projektets arkitekt. Budgeten för gestaltningen av teknikhusen är 5 miljoner kronor.

Om Rebecka Bebben Andersson

Rebecka Bebben Andersson är född 1984 i Linköping. Hon är utbildad konstnär på Konsthögskolan samt arkitekt på KTH. Hon bor och är verksam i Stockholm.
www.rebeckabebben.se/

Konsten i kollektivtrafiken

Satsningarna på konst i kollektivtrafiken gör trafikförvaltningen till en av landets större konst- och arkitekturförvaltare.

Läs mer om konsten i SL-trafiken

Läs mer om utbyggnaden av Tvärbanan Kistagrenen:

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Trafikförvaltningens presstjänst
press.tf@sll.se

Varje dag reser fler än 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

Det är SLs uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med drygt 500 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra både för människor, djur och natur i Stockholm.

Presstjänsten

Sophie Gunnarsson

Claes Keisu

Elin Lindström

Natalie Nordenswan

Andreas Strömberg

Presskontakt Presschef 08-123 315 50

Det här är SL

Varje dag reser 700 000 personer med SL. Vi har det övergripande ansvaret för att du som bor i Stockholms län ska ha tillgång till en väl fungerande kollektivtrafik.

SL har i uppgift att utveckla och hitta nya lösningar för kollektivtrafiken. Det är också SL som ska handla upp trafik och se till att de som kör trafiken följer ingångna avtal. SL är i dag en förhållandevis liten organisation med ungefär 900 anställda. Men SL-trafiken sysselsätter 10 000 personer.

SL arbetar med att ge dig en prisvärd kollektivtrafik med bättre kapacitet och högre kvalitet, vilket vi hoppas leder till att fler och fler väljer SL i stället för bilen. Det är bra såväl för människor som för djur och natur i Stockholm.

Storstockholms Lokaltrafik, SL
Lindhagensgatan 100