Julhandelsstatistik 2016 – smartphoto slår rekord i årets julhandel

I år kommer fler svenskar än någonsin att få en personlig fotojulklapp under granen. Bara smartphoto.se hade under tredje kvartalet 30% mer besök än samma period 2015. Bland årets julklappar hittas den mycket populära fotoalmanackan, men även mobilskal och fotoböcker låg högt upp på önskelistan. Det är inte bara julklappar som handlas, i år kommer även hela 460 000 hushåll i Sverige att få ett personligt julkort skapat hos smartphoto.

Nu julhandlar svenskar mer online än någonsin. I PostNords e-handelsbarometer framgår att 3 av 10 julklappar i år handlas online. E-handelsåret går mot en stark avslutning där julklappsköpen på nätet beräknas öka med 24 procent eller 1,2 miljarder (källa PostNord).

Populärt med personlig julklapp under granen
Hos fotoproducenten smartphoto märks den uppåtgående trenden tydligt under årets julhandel. För hela smartphoto Nordic & UK skedde en ökning, både i antal besök och i försäljning, på över 10% under julsäsongen. Mobila enheter är den kanal som stod för den starkaste ökningen i trafik.

- Jämför vi med samma period förra året ser vi en ökning i antal besök från mobila enheter på hela 53% enbart på vår svenska sajt. Detta beror givetvis på att köp via mobilen ökar överlag, men även att vår stora satsning på en helt responsiv hemsida har gett resultat, säger Maria Sillén-Sittner Marknadsansvarig på smartphoto Nordic & UK.

Försäljning och trafik går hand i hand
Både försäljningsresultat och besöksstatistik hamnade på en 10%-ig ökning i jämförelse med julhandeln 2015 för smartphoto Nordic & UK (vilket inkluderar smartphoto.se, smartphoto.no, smartphoto.dk, smartphoto.fi samt smartphoto.co.uk). Under enbart andra helgen i december lades över 5000 unika beställningar bara på den svenska sajten.

- Att försäljningen har följt det ökade antalet besökare är ett gott betyg för oss, då det tyder på att vi driver relevant trafik till v
åra sajter och att vi har synts på rätt ställe vid rätt tillfälle, menar Maria Sillén-Sittner.

Många faktorer ligger bakom framgången
Att 2016 blir ett rekordår är ingen slump. Under året har fotoproducenten arbetat aktivt för att stärka varumärkeskännedomen och tydligare positionera smartphoto på den svenska marknaden. Bland annat genom en tydlig ökad synlighet i media. Reklamfilmen "selfieboken"är en stor del i denna satsning likaså satsningen på en ökad tillgänglighet i Sociala Medier och Public Relations. Detta har i sin tur lett till flera nya samarbeten,bland annat med Panduro Hobby.

Årets julklapp och rekordmånga julkortsbeställningar
Bland smartphotos sortiment är det kategorin väggdekoration och canvas som hamnar i ledning som mest populära julklappar. Framförallt är det den traditionella postern som har fått ett uppsving. Redan vid årets början spåddes posterkollage att bli en ny favorit, vilket statistiken nu bekräftar.

- Under året har vi lanserat fler varianter av våra designs för just kollage. Vi har även märkt av ett ökat intresse för posterkollage i sociala medier. Framför allt har intresset för designs med kvadratiska bildytor ökat, den så kallade Instagram-effekten, säger Sofie Cismas, PR & Social Media Manager smartphoto Nordic & UK.

Den enskilt mest sålda fotojulklappen blev fotoalmanackan Väggalmanacka standard, tätt följt av Fotobok Large kvadratisk med personligt omslag, så kanske blev ”selfieboken” ändå en av årets julklappar från smartphoto?
Samtidigt kommer över 460 000 hushåll i Sverige att få hem ett personligt julkort beställt hos smartphoto.

För vidare information:

Kontaktperson:
Sofie Cismas
PR & Social Media Manager

smartphoto - din fotoprodukter på nätet