Bilden visar barn i en trångbodd familjelägenhet i Nyköping som får besök av Socialstyrelsen 1945. Fotograf Lena Böcklin.

"Välkommen hem" temat på Arkivens dag

Årets tema är ”Välkommen hem” och i arkiven i Å-huset är det öppet hus. Dagen är ett samarbete mellan Sörmlands museum och Nyköpings Stadsarkiv. Under dagen bjuds det på glimtar ur olika arkiv, bland annat Stadsarkivet, Folkrörelsearkivet, Bild- och företagsarkivet och Sörmlands museums arkiv.

Ur Sörmlands museums arkiv visas:

• Första svenska FN-bataljonen 60 år
  • Bränn-Ekeby – vår plats på jorden
  • Egnahemsföreningen för NK-anställda
  • Hushållsundersökningen 1945, foton av Lena Böcklin

Besökarna får också chansen att titta närmare på material om kartor och gator, biodlare och arbetarbostäder. Dessutom blir det bildvisning och kaffeservering. Den som vill kan gå en tipspromenad.

Fri entré.

Å-huset. Östra Trädgårdsgatan 2, Nyköping.