Bildkälla: Svenskt Tenn, mönstret "Nippon".

Josef Franks botaniska mönster på Sofiero

Den 30 april öppnar en unik utställning med Josef Franks verk på Sofiero slott i Helsingborg. I samarbete med Svenskt Tenn visas ett urval av formgivarens textilier och möbler med inspiration från växtriket i den vackra slottsmiljön.

Formgivaren Josef Frank har färgsatt många stilsäkra skandinaviska hem med sina djärva mönster i starka kulörer. En av årets höjdpunkter i Sofieros program är utställningen Josef Franks flora som visas i slottets utställningsvåning från 30 april till 20 september. I samarbete med Svenskt Tenn visas ett urval av hans verk inne på slottet.

– Att visa upp en av Sveriges främsta mönsterformgivare genom tiderna i Sofieros unika miljö ger både en fin inramning och en självklar koppling mellan Svenskt Tenns arv och slottets trädgård samt historia. Vi på Svenskt Tenn hoppas att vi på detta sätt kan sprida mer kunskap om Josef Franks formgivning och få fler att upptäcka både hans välkända klassiska mönster men också några mindre välkända verk säger Thommy Bindefeld, marknadschef och kreativt ansvarig på Svenskt Tenn.

I Josef Franks mönsterflora blandas blommor som tulpan, förgätmigej och liljekonvalj med grönskande växter och fruktmotiv inspirerat från världen. Tillsammans skapar de en unik och spännande blomstervärld. Med utställningen Josef Franks flora knyts ett band mellan denna värld och Sofieros tidigare innehavare Kung Gustav VI Adolf, hans ansenliga trädgårdsintresse och egenskapade herbarium.

– Det är fantastiskt att få välkomna en av Sveriges genom tiderna viktigaste formgivare, Josef Frank, till Sofiero! Han har lämnat efter sig en tidlös och rik mönsterskatt. Det blir en av säsongens höjdpunkter och besökarna får njuta av naturens mönster även inne i slottet, säger Anna Schibli, innehållsansvarig på Sofiero.

VAD: Utställningen Josef Franks flora
VAR: Sofiero slott
NÄR: 30 april – 20 september

Curator för utställningen är Karin Södergren från Svenskt Tenn.

Pressvisning 29 april klockan 10.00. Anmälan till mira.jalamo@helsingborg.se

​Om Josef Frank och Svenskt Tenn

​Arkitekten och formgivaren Josef Frank har gjort djupa avtryck i den svenska formhistorien. Trots att han redan var 50 år när han flydde den gryende antisemitismen i Österrike för Sverige och Svenskt Tenn, räknas han som en av Sveriges genom tiderna viktigaste formgivare. Under andra världskriget, när Josef Frank befann sig i New York, skapade han många av de idag klassiska, botaniska mönster vars motiv befinner sig i gränslandet mellan fantasi och verklighet.

Estrid Ericson grundade Svenskt Tenn 1924. I början av 1930-talet hade den lilla tennverksamheten utvecklats till Stockholms mest eleganta inredningsbutik. 1932 beställer Estrid Ericson de första möblerna från den redan väletablerade österrikiske arkitekten Josef Frank och samarbetet intensifieras snabbt. Samarbetet mellan Estrid Ericson och Josef Frank blir inte bara livslångt utan också ett av den svenska designhistoriens mest intressanta. Snart visar det sig att Estrid Ericsons konstnärlighet och företagsamhet i kombination med Josef Franks mänskliga modernism är ett äkta framgångskoncept. Han ritar möblerna och textilierna, hon har ögat för att exponera dem. Mycket har förändrats på de nära 100 år som gått sedan Svenskt Tenn startade, med företagets engagemang i svenskt hantverk, kvalitet och svenska arbetstillfällen lever kvar. Sedan 1975 ägs Svenskt Tenn av Kjell och Märta Beijers Stiftelse, som ger stora anslag till forskning och även bidrar till att främja svensk heminredning och design.