Nyhet -

Dokumenterat dämpad effekt på oro och ångest – Kedjetäcke® från Somna skapar en fungerande vardag för över 50 000 användare

Svårigheter att bearbeta och samordna sinnesintryck kan vara en del av problematiken vid en kognitiv funktionsnedsättning. Somnas egen patenterade innovation Kedjetäcke® och övriga Somna-produkter är kognitiva hjälpmedel som ger en förbättrad kroppsmedvetenhet, en ökad koncentrationsförmåga samt bidrar till ett ökat lugn.

” – Det är vikten och de i kanaler sydda kedjornas förmåga att omsluta kroppen som ger de positiva effekterna. De proprioceptiska, vestibulära och taktila sinnena stimuleras. Personen blir mer grundad och får en ökad kroppsmedvetenhet vilket lugnar och ger en ökad känsla av trygghet”, säger Sara Norgren Leg. Arbetsterapeut, en i Somnas team av Leg. Arbetsterapeuter och Fysioterapeuter.

Innovation genom vetenskap

Vetenskapliga studier visar att hjärnans oförmåga att organisera sinnesintryck till en begriplig helhet kan kompenseras genom just tyngd och tryck. Trycket på kroppen stimulerar kroppens nervsystem att ge en förstärkt signal till hjärnan med korrekt information. Resultat från studierna, som är utförda av ett antal olika internationella forskningsteam, ligger till grund för de kognitiva hjälpmedel som utvecklas, tillverkas och distribueras av Somna.

”– Våra tyngdprodukter är utvecklade på vetenskapligt grundade resultat. Produkterna kompenserar en nedsatt kognitiv förmåga och dämpar ångest och oro. Det ger en ökad social trygghet för användarna vilket är en förutsättning för en ökad livskvalitet i vardagen”, säger Mats Dörring, CEO på Somna.

Dokumenterat goda effekter

Somnas Kedjetäcke® är ett patenterat, CE-märkt, medicintekniskt hjälpmedel och både utveckling och tillverkning sker i Sverige. Som viktgivare i täcket och Somnas dagprodukter; väst, filt, och filt att ha i knät används kedjor. Varje produkt tillverkas för hand för att garantera absolut högsta kvalitet.

Det som särskiljer Somnas produkter från andra tyngdprodukter är följsamheten och den omslutande känslan. Tack vare kedjorna ökar stimulansen av kroppens taktila kontaktpunkter. Smidigheten gör också att produkten är lätta att ta med och att förvara. Användaren har även möjlighet välja mellan en mjukare vadderad sida mot kroppen eller den andra som ger en mer taktil stimulans av kedjorna.