Phonaks nya och lättanvända Roger skolprodukter förbättrar möjligheten för skolelever med nedsatt hörsel att lära

Phonak, global leverantör av den mest kompletta produktportföljen med hörapparater och trådlösa kommunikationslösningar, lanserar nu ett nytt skolsystem för barn med nedsatt hörsel. Det nya systemet sätter en ny standard för prestanda, användarvänlighet och design. De fyra nya Roger-produkterna för skola och utbildning kommer bidra till effektivare lärande och ökad delaktighet för dessa elever.

Det nya skolsystemet, baserat på Phonaks Roger-teknologi, har visat sig ge barn den bästa tänkbara talförståelsen i klassrummet*, något som utgör en av de största utmaningarna för barn med hörselnedsättning.

Eleverna får möjlighet att höra sina lärare bättre men också ta del av vad klasskamraterna säger bland annat tack vare en automatisk funktion för samtal i små grupper som finns i Roger Touchscreen Mic. Det har visat sig att 100% av barnen föredrar denna lösning då de ska samtala med sina klasskamrater.**

Phonak nöjer sig inte med detta: Roger för skola och utbildning sätter också en ny standard för enkel hantering, flexibilitet och kompatibilitet. Produkterna Roger Touchscreen Mic, Roger Pass-around, Multimedia Hub och Charging Rack är mycket praktiska att använda för såväl elever som lärare. Och de är kompatibla med i stort sett alla hörapparater, cochlea-implantat och benförankrade hörapparater på marknaden.

"Detta nya innovativa Roger-sortiment för skola och utbildning främjar en dynamisk inlärningsmiljö för elever med hörselnedsättning, där elever och lärare kan samspela med varandra tack vare lättanvända lösningar som är praktiska att hantera", säger Martin Grieder, Group Vice President i Phonak.
"Vi är är övertygade om att de kraftfulla och estetiskt tilltalande produkterna för klassrummet kommer att tilltala både elever och pedagoger."

Roger Touchscreen Mic har vunnit erkännande för sitt höga designvärde av Red Dot, en av världens största och mest prestigfulla designtävlingar. Något som lyfter fram den ökande betydelsen av produkternas ”look & feel” för Phonaks användare.

Det nya skolsortimentet är tillgängligt omgående.

* Professor Thibodeau, Linda, PhD (2013), Comparison of speech recognition with adaptive digital and FM wireless technology by listeners who use hearing aids, University of Texas, Dallas, USA, International Journal of Audiology.

** Small Group mode, Phonak Insight, 2016