Sony presenterar utmärkt billjud på IFA 2015

På IFA 2015 tog Sony ytterligare ett steg framåt för att visa att Hi-Res Audio är en sann standard för akustisk lyx i alla lyssningsmiljöer. Sony visade upp nya produkter inom Hi-Res-ljud för bilen, däribland huvudenheten RSX-GS9, den fyrkanaliga förstärkaren XM-GS4, super tweetern XS-GS1, subwoofern XS-GSW121D, monoförstärkaren XM-GS100 samt den bakre och främre högtalarna1 XS-GS6921 och XS-GS1621. Besökarna på IFA kommer att ta del av en uppslukande musikupplevelse i bilen bortom CD-kvalitet, inklusive världens första förstärkare med inbyggt stöd för DSD-uppspelning.

Överlägsen akustisk njutning med Hi-Res Audio
Hi-Res Audio är höjden av ljudkvalitet och innebär kvalitet som använder högre samplingsfrekvens per sekund än CD. Den här typen av digital, förlustfri inspelning och uppspelning ger ett rikt, fylligt och kristallklart ljud som annars bara finns i originalkällorna i inspelningsstudion.

För att verkligen göra det storslagna med Hi-Res Audio rättvis har Sony valt att inkludera komponenter i både design och tillverkning som ger den bästa ljudåtergivningen, samtidigt som elektromagnetiskt brus och vibrationer minimeras. Det är kombinationen av High-Res Audio och känslan för detaljer som gör det här ljudsystemet exceptionellt.

RSX-GS9 digital mediaspelare – När attraktion förvandlas till fascination
Sonys RSX-GS9 är en digital mediaspelare för bilen som ger den bästa körupplevelsen hittills. Det mest uppseendeväckande med RSX-GS9 är den interna konstruktionen som är framtagen för enhetens förmåga att återge hisnande ljudomfång. Den är designad för att minska störningar med super stabilt, dual-layer chassis som dämpar resonans. High-end-komponenterna – från förstärkaren till klockgeneratorn – har satts samman för att maximera ljudets klarhet och kvalitet, samt minimera negativa effekter från de hårda vibrationerna som uppstår under körningen. Framför allt har Sony lagt till ES9018S, världens högst presterande 32-bitars D/A-omvandlare från ESS Technology, Inc. D/A-omvandlaren konverterar musikfiler till analoga signaler med en imponerande dynamisk räckvidd på upp till 135dB och THD+N (Total harmonic distortion and noise) på -120dB för en tydlighet och närvaro som bara kan mätas med liveframträdanden i konserthus eller inspelningsstudior.

Det bästa sättet att göra enheten rättvis är att lyssna på okomprimerade musikfiler. I själva verket är RSX-GS9 världens första mediaspelare i bilen med inbyggt DSD-stöd (5,6MHz/1bit, 2,8MHz/1bit), ett ljudformat som återger musik med oöverträffad precision. Sonys DSEE HX™ (Digital Sound Enhancement Engine) skalar upp MP3-filer till nära Hi-Res-kvalitet för att maximera upplevelsen oavsett musikens filformat.

För att komplettera den oöverträffade ljudupplevelsen matchas den akustiska träffsäkerheten av mediaspelarens yttre design. Frontpanelen har en ren, enhetlig design av helt maskinskuren borstad 14 mm aluminium och kompletteras med en tydlig OLED-skärm med bakgrundsbelysta knappar och en stor volymratt i aluminium som sömlöst passar in i panelens mitt.

Avancerade anslutningsmöjligheter som Bluetooth®/NFC™ med LDAC™ tillsammans med Sonys app SongPal™2, två USB-portar (typ A) en USB micro-B (USB DAC) säkerställer att musiken kan spelas upp från valfri lagringsmedia, inklusive smartphones, USB-minnen eller mp3-spelare.

XM-GS4 4ch förstärkare - Detaljrikt över hela spektrumet
Sonys nya 4-kanals förstärkare XM-GS4 är en annan viktig komponent för perfekt Hi-Res ljudåtergivning då den omvandlar ljudsignaler med låg effekt till gigantiska ljudvågor som låter lyssnaren dyka ner i musikalisk njutning. Med sitt otroligt breda frekvensomfång från 10Hz hela vägen upp till 100KHz levererar den konsekvent kraftfulla, omfångsrika toner som kan justeras ytterligare för att passa lyssnaren perfekt. Tack vare variabla lågpass/högpassfilter som möjliggör enkel optimering av cross-over-frekvenser som perfekt matchar lyssnarens systemkonfigurationer.

XS-GS1 super diskant – Väcker nytt liv i musik
Inget ljudsystem är komplett utan högtalare som väcker nytt liv i musiken. När det gäller extremt högfrekvent ljud är Sonys premium XS-GS1 25mm soft dome super tweeter idealisk för att förverkliga Hi-Res-upplevelsen i bilen, eftersom de lätt klarar överlägsna frekvensområden och når 50kHz.

Även om dessa högfrekventa ljud har ett mycket smalt sändningsområde fokuserar XS-GS1 på att maximera deras spridning i hela bilen. Högtalarnas design maximerar ljudspridningen med öppna nät på fronten och en jämnt sluttande baffel. Dessutom kan XS-GS1 installeras för att riktas mot vindrutan i stället för lyssnaren, vilket ökar spridningen och kvaliteten på högfrekventa toner och levererar de fina topparna som framhäver ett harmonisk, själfullt ljud.

Hi-Res-ljudfunktioner träder inte bara fram genom de ultrahöga ljuden, utan även det häpnadsväckande dynamiska omfånget, upplösning av ljudet som strömmar ut, och de smidiga variationerna i ljudtrycket genom alla frekvensområden. Detta utförs perfekt med GS-serien fullrange-högtalare (XS-GS1621) och subwoofern (XS-GSW121D) som drivs av monoförstärkaren (XM-GS100), vilket drar nytta av Sonys ursprungliga Mica Reinforced Cellular (MRC) och MRC honeycomb-membran.

Cirkapris och tillgänglighet
Sonys Hi-Res-utbud för bilen finns tillgänglig i handeln från och med december 2015.

Modell:cirkapris
RSX-GS9 13 000 SEK
XM-GS54 3 700 SEK
XS-GS1 2 000 SEK

Tekniska specifikationer

RSX-GS9
Pre Out Front/Rear/Sub
High Voltage Pre Out Yes
Sub Out Yes
Sub-Woofer adjust (LEVEL) Yes
Sub-Woofer Phase Yes
Aux-In Yes(Front, Rear(Hi-level in))
USB Yes(Type A: for Front/Rear, micro-B for Front)
Time Alignment Yes (Adjustable for DSD, PCM)
EQ Yes(EQ10)
Sound adjustment features Loudness, Balance, Fader
High Pass Filter Yes(OFF/50/63/79/99/125/158/198/250[Hz])
Low Pass Filter Yes(PCM:OFF/50/63/79/99/125/158/198/250, DSD:OFF/150[Hz])
Digital Sound Enhancement Engine HX (DSEE HX) Yes
Tuner Feature Preset FM18/MW6/LW6
AUX in Feature Level Adjustment Yes(-8dB - +18dB)
Display Panel Display Device (LCD/FL/OLED/TFT) OLED)(with acryl, Monochrome)
Key Illumination Yes
Dimmer Adjust ON/OFF/AUTO
Optical output Yes(96kHz, 48kHz)
Remote Input Yes
Music Player Direct Connectivity Music player Control Feature Basic Control Features Pause, Resume (depend on Music player)
CODEC (for iPod) depend on iPod
Passenger Control for iPhone/iPod Yes(Always ON)
Bluetooth Features Bluetooth Specifications Version 3.0
Secure Simple Pairing Yes
NFC One-touch connection Yes
Smartphone Connectivity Feature Advanced smartphone menu navigation No
RF ON/OFF Yes
echo/noise canceller Yes(mode1/mode2)
ring alert select Yes(Internal/Cellular)
ring volume level control Yes
call volume level control Yes
MIC GAIN Adjustment Yes(Low/Middle/High)
Voice Control No
External microphone Supplied
Supported Applications SongPal (iOS), SongPal (Android)
Bluetooth Audio Feature Audio Codec SBC/AAC/LDAC
PAUSE Yes
CUE/REV Yes
TRACK +/- Yes
Audio Level Adjustment Yes(-6dB - +6dB)
USB Features USB-capable USB Mass Storage Device Yes
Battery charge USB BC1.2 compliant
USB Mass Storage Device Control Feature Repeat OFF/TRACK/ALBUM/ALL(Controllable by APP or remote)
Shuffle OFF/ALBUM/DEVICE(Controllable by APP or remote)
CODEC (for USB) MP3/WMA/WAV/AAC/FLAC/ALAC/AIFF/DSF/DSDIFF
Sampling frequency Bit depth Up to 192kHz/24bit for WAV/FLAC/AIFF/ALAC/ 2.8MHz/1bit for DSF/DSDIFF *DSD⇒PCM convert
List Browsing (Folders/Files) Yes (Controllable by SongPal™)
USB DAC feature Sampling frequency Bit depth Up to 192KHz/24bit for PCM 5.6MHz/1bit, 2.8MHz/1bit for DSD
DSD data interface DoP, ASIO Native
Native DSD playback Yes
Gapless playback Yes
Specifications chart Tuning Range FM (MHz) 87.5-108
MW (kHz) 531-1602
LW (kHz) 153-279
XM-GS4
Amplifier main Channel configuration 4ch/3ch/2ch
High Pass Filter 50-300Hz(Variable)
Slope : High Pass Filter 12dB/oct
Low Pass Filter 50-300Hz(Variable)
Slope : Low Pass Filter 12dB/oct
Rated/THD(14.4V, 20Hz-20kHz) At 4ohm 70W×4/1.0%
At 4ohm-BTL 160W×2/ 1.0% (1kHz)
At 2ohm 80W x 4 / 1.0% (1kHz)
Maximum(14.4V) At 4ohm 150W x 4
Est.Peak power 320W
Est. CEA 2031 RMS Power 120W
Est.Rated power 75W

1 Endast för utställningssyfte. Inte tillgänglig i Europa.
2 Till och med september 2015.

• Teknologi, allmänt

• ifa15
  • sonyifa15
  • ljud