Sony släpper nya flaggskeppsmobiler med nästa generations kamera

– Lanserar även världens första smartphone med 4K-skärm1

• Sony lanserar tre nya flaggskepp på IFA: Xperia Z5, Xperia Z5 Compact och Xperia Z5 Premium
  • Xperia Z5-serien är utrustad med världens bästa kamera bland ledande smartphones2
  • Nytt uppdaterat designspråk, återigen med unik vattentäthet3
  • Xperia Z5 Compact har trots sitt kompakta
  • format samma kompromisslösa prestanda som Xperia Z5
  • Xperia Z5 Premium flyttar gränserna för mobil underhållning med världens första 4K UHD display i en smartphone
  • Xperia Z5-serien är utrustad med en helt ny 23 megapixelsensor som fokuserar på 0,03 sekunder4 – snabbare än någon annan smartphone5
  • Integrerad fingeravtrycksläsare för snabb och smidig upplåsning

– Xperia Z5, Xperia Z5 Compact och Xperia Z5 Premium är de senaste tillskotten i vår hyllade Z-serie. Modellerna har samma höga prestanda, men kommer i tre olika storlekar. Gemensamt är att alla tre har världens snabbaste autofokus i en smartphone. Med Xperia Z5 Premium är vi dessutom först i världen med 4K-skärm i en smartphone, säger Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef för Sony Mobile.

Nästa generations kamera – snabbare, bättre och skarpare
Xperia Z5-serien är utrustad med en helt nyutvecklad kamera vars teknologi är hämtad från Sonys professionella α-systemkameror. Den stora 1/2.3 tum Exmor RS sensorn har en upplösning på hela 23 megapixlar och en maximal bländaröppning på 2,0 – allt för att skapa så detaljerade och klara bilder som möjligt.

Kameran hittar skärpan på rekordsnabba 0,03 sekunder, vilket är världens snabbaste autofokus i en smartphone. Som jämförelse tar det ögat cirka 0,1-0,4 sekunder att blinka, så nu är det enkelt att fånga även de mest fartfyllda ögonblicken i livet.

5x zoom tillsammans med den högupplösta sensorn och telefonens vattentäta design bidrar till att kameran är perfekt anpassad för alla typer av fototillfällen. Den stora sensorn hjälper också till att skapa bilder med klarare färger och mindre brus även i mörka miljöer, till exempel en solnedgång eller stjärnhimmel.

Vi lever ett allt mer aktivt liv – Xperia Z5-serien har stora förbättringar för att reducera skakningar genom SteadyShotTM med Intelligent Active Mode, vilket möjliggör mjukt och jämnt resultat även om du till exempel står på en skateboard och filmar. Kamerans teknik är också vidareutvecklad för att prestera ännu bättre i dåliga ljusförhållanden.

Svensk design i olika storlekar för ökad valfrihet
Designen på Xperia Z5 och Xperia Z5 Compact är uppdaterad jämfört med föregångarna och har tagits fram av Sonys designstudior i Sverige och Japan. Telefonerna är tillverkade i premiummaterial med matt finish, frostat glas på baksidan och med Xperia-logotypen ingraverad på sidan. Bland funktionsnyheterna märks den luckfria USB-kontakten för snabb och enkel laddning samt fingeravtrycksläsaren på sidan som gör varje telefon personlig – skydda och lås upp telefonen genom en enkel knapptryckning. Fingeravtrycksläsaren stödjer även FIDO-standarden för autentisering i onlinetjänster och appar.

Xperia Z5 har aluminiumram runt en 5,2 tum stor skärm och kommer i färgerna vit, grafitsvart, guld och grön. För den som vill ha en mindre smartphone utan att komprissa finns Xperia Z5 Compact som har samma prestanda men kommer i ett fickvänligare format med en 4,6-tumsskärm. Xperia Z5 Compact finns i de nya färgerna gul och korall samt i vit och grafitsvart.

Kraftfull prestanda som möter alla krav
Xperia Z5-serien tar video, fotografi och spel till nästa nivå med Qualcomms® Snapdragon 810-processor med 8 kärnor och 64 bitar. Oavsett om du multi-taskar över Wi-Fi eller 4G så är buffring ett minne blott – båda telefonerna levererar den hastighet du behöver. Hela Z5-serien har 32 GB internminne som enkelt kan utökas med ett microSD-kort på upp till 200 GB.

Precis som sina föregångare är Xperia Z5-serien utrustad med Sonys fantastiska batterier som räcker i upp till två dagar6. Med nyheten Qualcomm® Quick Charge™ 2.0 kan du dessutom ladda batteriet för 5,5 timmars användning på bara 10 minuter.

Xperia Z5 Premium – första smartphonen med 4K-upplösning
Xperia Z5 Premium har världens första 4K-skärm i en smartphone. Den 5,5 tum stora IPS-skärmen med Sonys TRILUMINOS™-teknik bidrar till en häpnadsväckande detaljrikedom och naturlig färgåtergivning, med en upplösning 4 gånger högre än Full HD.

Xperia Z5 Premium skalar automatisk upp allt innehåll till 4K, så oavsett om du tittar på Netflix, Youtube eller dina semesterbilder förbättrar uppskalningen kvaliteten så att du får en optimal upplevelse. Med kameran går det att spela in video i 4K samt spara ut 8 megapixel stillbilder direkt från filmen.

Xperia Z5 Premium har konstruerats för att leverera kompromisslös prestanda i absolut toppklass. Trots den stora och högupplösta skärmen klarar telefonen upp till två dagar utan laddning tack vare batteriet på 3430 mAh.

Utöver världsunik skärm har Xperia Z5 Premium ett unikt visuellt uttryck. Den delar design med övriga i serien, men istället för matt finish är den blank i färgerna svart, guld och krom.

Lanseringserbjudande
Xperia Z3 Compact blev snabbt en av de populäraste Sony-modellerna i Norden. Detta firar Sony med ett lanseringserbjudande – köper du Xperia Z5 Compact hos utvalda återförsäljare fram till den 4 oktober så får du Sony-hörlurarna MDR-10RC på köpet, värde cirka 990 SEK.

Sony höjer pulsen med SmartBand 2
SmartBand 2 är den andra generationens SmartBand och är utrustad med en avancerad pulsmätare som hjälper dig att hålla koll på allt du behöver. Det uppgraderade aktivitetsarmbandet mäter din puls, din hjärtrytmsvariation (HRV) och dina rörelser. Detta ger dig insikter om ditt välmående såsom din fysiska aktivitet, sömn och dina stressnivåer. All denna information får du samlad på ett snyggt och lättförståeligt sätt i appen LifeLog – allt för att du bättre ska förstå dig själv. SmartBand 2 finns tillgänglig i Sverige från september med ett rekommenderat cirkapris på 1 199 SEK.

SmartBand 2 är även den perfekta förlängningen av dina Xperia-telefon – genom diskreta vibrationer och lysdioder behöver du aldrig mer missa ett samtal, meddelande eller mejl. Batteriet räcker i upp till två dagar, i STAMINA-mode (med pulsmätaren avstängd) räcker det i upp till fem dagar. Precis som föregångaren är den tillverkad i slittålig silikon och är vattentät (IP68). En nyhet är att armbandet fungerar med enheter som kör iOS 8.2, samt Androidenheter som kör 4.4 eller senare.

#Activewithsony
Nya Xperia Z5-serien är det senaste tillskottet i Sonys Mobiles led för en aktiv livsstil. Vatten- och dammtätheten (IP65/68) gör att du inte behöver oroa dig för regn under löprundan eller för att ha med telefonen under ett svettigt träningspass. Lägg till den långa batteritiden och de smarta tillbehören som SmartBand 2, SmartWatch 3 och olika Bluetooth-headsets, och du har den perfekta träningspartnern i löpspåret, under cykelrundan och på gymmet.

Xperia Z5-serien i Sverige
Xperia Z5 Compact lanseras i september med ett rekommenderat cirkapris på 5 790 SEK

Xperia Z5 lanseras i oktober med ett rekommenderat cirkapris på 6 990 SEK

Xperia Z5 Premium lanseras i november med ett rekommenderat cirkapris på 7 990 SEK

Tillbehör
Till hela Xperia Z5-serien lanseras flertalet tillbehör i matchande design och färger. De skyddande skalen har en design som låter dig komma åt dina favoritappar genom ett smart fönster.

MDR-NC750
Sony lanserar ett nytt brusreducerande headset i ett mindre och nättare format med stöd för Hi-Res Audio, som gör att du kan lyssna på musik i högre upplösning än CD-kvalitet. Med inbyggd brusreducering tar det bort upp till 98 procent av bakgrundsbruset – perfekt för tåg och flyg. Kompatibelt med smartphones i Xperia Z-serien från Xperia Z2 och framåt. MDR-NC750 finns tillgänglig i Sverige från oktober med ett rekommenderat cirkapris på 999 SEK.

SBH54
Ett mångsidigt Bluetooth-headset som både fungerar som minitelefon eller tillsammans med medföljande eller valfria hörlurar, perfekt för att ringa och svara på samtal, kolla meddelanden, spela musik och lyssna på radio. SBH54 finns tillgänglig i Sverige från november med ett rekommenderat cirkapris på 999 SEK.

För mer information, vänligen kontakta:
Rikard Skogberg, nordisk PR- och produktchef, Sony Mobile Communications

rikard.skogberg@sonymobile.com, +46 (0) 705 49 49 23

www.sonymobile.com

Specifikationer

Z5 Compact Z5 Z5 Premium
Mått Vikt 127mm x 65mm x 8,90mm 138g 146mm x 72mm x 7,3mm 154g 154.4mm x 75.8mm x 7,8mm 180g
Design Matt design med bakstycke i frostat glas, vattentät (IP68) Matt design med bakstycke i frostat glas, aluminiumram, vattentät (IP68) Blank design med bakstycke i glas, aluminiumram, vattentät (IP68)
Processor Qualcomm® Snapdragon™ 810 octa-core 64 bit processor Qualcomm® Snapdragon™ 810 octa-core 64 bit processor Qualcomm® Snapdragon™ 810 octa-core 64 bit processor
Minne 2GB RAM, 32GB lagring (utbyggbart, stöd för microSD-kort upp till 200GB) 3GB RAM, 32GB lagring (utbyggbart, stöd för microSD-kort upp till 200GB) 3GB RAM, 32GB lagring (utbyggbart, stöd för microSD-kort upp till 200GB)
Uppkoppling LTE Cat6, Wi-Fi Mimo LTE Cat6, Wi-Fi Mimo LTE Cat6, Wi-Fi Mimo
Batteri Upp till två dagar (2700mAh), quick charge Upp till två dagar (2900mAh), quick charge Upp till två dagar (3430mAh), quick charge
Kamera 23MP / Supersnabb 0,03 sekunder Hybrid AF,
23MP / Supersnabb 0,03 sekunder Hybrid AF,
23MP / Supersnabb 0,03 sekunder Hybrid AF,
5x clear image zoom, SteadyShot med Intelligent Active Mode
Selfiekamera 5MP / 25mm vidvinkel / SteadyShot med Intelligent Active Mode 5MP / 25mm vidvinkel / SteadyShot med Intelligent Active Mode 5MP / 25mm vidvinkel / SteadyShot med Intelligent Active Mode

1 Sony Xperia™ Z5 Premium har en 5,5” 4K UHD skärm (3840x2160), 806 ppi.
Specifikationer verifierade av Strategy Analytics SpecTRAX per den 3 juli 2015. För mer information, besök
www.sonymobile.com/testresults/

2 Testad mot ledande smartphones 2015. Baserat på resultaten från specifikationstester av 2015 års mest sålda smartphones samt på resultaten från konsumenttester av ledande smartphones. Undersökningar och tester utfördes av Strategy Analytics. För mer information, besök www.sonymobile.com/testresults/

3 Xperia™ Z5 är vattentät och dammtålig, så det är ingen fara om du överraskas av regn eller behöver skölja av mobilen under kranen. Men kom ihåg: alla portar och skydd måste vara helt stängda. Du bör inte: låta enheten hamna helt under vatten eller utsätta den för havsvatten, saltvatten, klorerat vatten eller vätskor som till exempel drycker. Missbruk och felaktig användning av enheten upphäver garantin. Enheten har skyddsklassningen IP65/68. Mer information finns på www.sonymobile.com/waterproof Observera att Xperia har en USB-port utan lock för anslutning och laddning. USB-porten måste vara helt torr innan du laddar enheten.

4 Enligt CIPA:s riktlinjer (http://www.cipa.jp/index_e.html)

5 Baserat på teknisk testning av autofokushastighet hos Sonys Xperia Z5-serie mot Apple Iphone 6, Apple iPhone 6 Plus, HTC One M9, LG G4, Samsung Galaxy Note 4 och Samsung Galaxy S6 (vilka definieras som ”ledande smartphones” av Strategy Analytics). Studien gjordes av Strategy Analytics mellan 5-6 augusti 2015. För mer information, besök: www.sonymobile.com/testresults/

6 Batteritiden har uppmätts med hjälp av Sony Mobile Communications AB:s användningsprofil för smartphones, definierad i september 2014 för att representera en normal smartphone-användare, inklusive men inte begränsat till en rad olika användningsscenarier (samtal, SMS, webbsurfning, sociala medier, spel, musik, fotografering, titta på bilder, videouppspelning online, videoinspelning och -uppspelning).

Det avbildade kameragränssnittet blir tillgängligt i Xperia Z5-serien genom en mjukvaruuppdatering som rullas ut från och med november 2015.

• Teknologi, allmänt

• sonyifa15
  • xperia
  • ifa15