11 filmregissörer tolkar Didos nya album

11 filmregissörer tolkar Didos nya album

Imorgon släpps Didos tredje studioalbum "Safe Trip Home". I samband med releasen har elva filmregissörer gjort kortfilmer kring temat "home" för varje låt på albumet. Filmerna handlar om hopp, kärlek och längtan i världens olika hörn; slummen i Rio, en taxi i Mumbai, en boxningsrink i Thailand och en pittoresk fiskeby i Portugal.

"I wanted every song to have its own film to represent the album as a whole. I love seeing how someone else might interpret a song that is so specific and personal to me.", säger Dido.

Dido bad regissörer i olika länder att skapa 11 filmer som är kopplade till varsin låt på albumet med samma längd som låten och det gemensamma temat "home". Resultatet blev kortfilmer från Brasilien, Nya Zeeland, Thailand, England, Skottland, Indien, Portugal, Frankrike och USA.

Den internationellt erkända fotografen och filmmakaren Marcos Prado baserade till exempel låten ‘us 2 little gods' på den prisvinnande dokumentären Estamira (fr 2006). Filmen handlar om en äldre kvinna som lever i Rio de Janeiros slum.

Den brasilianska regissören Cristiana Miranda använde ‘the day before the day' för att porträttera en ung fiskares liv i en fiskeby i Portugal.

"It's an experiment I've been really enjoying, watching the songs be turned on their heads by these beautiful emotional visual stories that are coming out of it", fortsätter Dido.

Den 19 november släpps "A Safe Trip Home" och kortfilmerna finns att se på www.safetriphome.com.

Dido fick sitt stora genombrott för snart tio år sedan med skivan "No Angel" som tillsammans med uppföljaren "Life For Rent" har sålts i 250000 exemplar i Sverige. När "Life For Rent" släpptes gick den direkt in på första platsen i 26 länder. Med låtarna "White Flag", "Here With Me", "Hunter", "Thank You", "Life For Rent" och "Don't Leave Home" har Dido fått en hängiven publik över hela världen. Didos nya album "Safe Trip Home" släpps den 19 november.