Alan Walker gör debutspelning på extremsporttävlingen X Games Oslo

Alan Walker gör debutspelning på extremsporttävlingen X Games Oslo

Norges senaste addering till den internationella musikscenen, artisten och producenten Alan Walker kommer att göra sin första liveshow under extremsporttävlingen X Games Oslo, lördag den 27 februari.

18-åriga Alan från Bergen släppte sin singel ”Faded” i början på december och låten har sedan dess dominerat många singellistor världen över. Sedan releasen den 4 december har “Faded” streamats över 80 miljoner gånger på Spotify och nått 3x Platina i Sverige, x2 Platina i Norge, Platina i Finland och Guld i Nederländerna och Danmark.

Låten ligger i nuläget #8 på Spotify Global Chart, #5 på Shazam worldwide chart och #13 på Billboard Hot Dance/Electronic Songs chart. Succén är ett faktum och Alan har blivit en av de hetaste producentnamnen att räkna med 2016.

På X Games den 27 februari gör Alan ett unikt framträdande av låten ”Faded” och kommer också att premiära kommande låtar. Den 20 minuter långa konserten är del av lördagens stora event på X Games och kommer att sändas i ESPN’s world feed som täcker X Games Oslo, samt på flertalet stora TV-kanaler som sänder från tävlingarna. Världens bästa snowboard- och skidåkare kommer att tävla mot norska hjältar som Ståle Sandbech och Tiril Sjåstad Christiansen med flera.

Konserten är ett unikt samarbete mellan artisten, hans management MER, Sony Music Sweden, norska TV2 och ESPN. ”För oss är det alltid spännande att lyfta unga artister med globalt potential. Kygo framträdde precis på X Games i Aspen och Alan Walker är från samma stad som honom. Det är väldigt inspirerande att presentera Norges nya artister till fans över hela världen. X Games och Alan Walker har samma målgrupp och kommunicerar genom samma digitala mediakanaler" – Tim Reed, X Games/ESPN

Framträdandet på X Games blir starten på Alan Walkers turné 2016, där han kommer spela på ett flertal stora festivaler världen över. I sommar har vi nöjet att se honom live på bland annat Summerburst i Stockholm och Göteborg samt på Bråvalla.