Amanda Jenssen släpper nytt album 14 november

Amanda Jenssen släpper nytt album 14 november

Amanda Jenssen är tillbaka med sitt nya album: ”Hymns For The Haunted” som släpps den 14 november. Det har gått tre år sen förra albumet: ”Happyland” (2009). En skiva som hon vann två Grammisar för: ”Årets kvinnliga artist” och ”Årets kompositör”. Amanda Jenssen har kommit att bli en av Sveriges största artister då hennes tidigare album tillsammans har sålt trippel platina.

Precis som albumtiteln visar på, handlar den nya skivan om spöken och hemsökeri.

– Jag bestämmer aldrig på förhand temat för en skiva. Men efter ett tag märkte jag att det fanns en röd tråd, du vet: Jaha, det var en sådan här skiva jag skulle göra. Det handlar om hjärnspöken, demoner jag burit omkring på, men även relationer, och hur de kan fortsätta att hemsöka en, säger Amanda Jenssen.

Som tidigare har Amanda Jenssen samarbetat med låtskrivaren och producenten Pär Wiksten. Ny i besättningen för den nya skivan är Björn Yttling, till vardags medlem i det internationellt uppmärksammade bandet Peter Bjorn and John. Han har både producerat delar av skivan och skrivit låtar med Amanda.

– Min nya platta låter annorlunda, men det är inget jag planerat. Jag behövde verkligen de här åren som gått sedan jag slutade turnera med ”Happyland”. Hade jag hastat fram nåt nytt hade det varit som att plocka omogen frukt. Jag insåg att det var läge att vänta tills frukten var mogen. Då plockade jag den, säger Amanda Jenssen.

Idag släpper Amanda Jenssen nya singeln "Ghost", som följer upp den tidigare hitsingeln ”Dry My Soul” vilken snurrat flitigt under våren och sommaren. "Ghost har Amanda skrivit tillsammans med Björn Yttling.

Film om "Ghost": http://bit.ly/amandajenssen-ghost

Ghost på iTunes

Ghost på Spotify

Ghost på WiMP