Foto : Ken Regan

"Bob Dylan – The Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings" släpps den 7 juni

Den 7:e juni släpper Columbia Records och Legacy Recordings Bob Dylan – The Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings. Den storslagna boxen med 14 skivor inkluderar fem kompletta set från Rolling Thunder Revue-turnéns första del, repetitioner, sällsynta inspelningar och mycket mer

Boxen är en omfattande musikantologi från den mytiska första delen av Bob Dylans banbrytande Rolling Thunder Revue som inkluderar alla fem spelningar från turnén och som var professionellt inspelade. Samlingen erbjuder även lyssnaren med intim blick i nyligen uppgrävda repetitioner i New Yorks S.I.R. studios och Seacreast Motel i Falmouth, Massachusetts samt en bonusskiva som belyser unika framträdanden från turnén. Ett smakprov på vad som komma skall finns nu att lyssna på på Spotify.

Samlingen består av 148 låtar allt som allt, varav över 100 aldrig blivit släppta tidigare. Inkluderat i boxen är också en 52-sidig booklet som visar sällsynta och aldrig visade bilder från Rolling Thunder Revue samt en avslöjande essä av författaren och musiken Wesley Stace. Tillsammans med släppet av boxen kommer en nyutgivning av The Bootleg Series Volume 5 på vinyl som pressas för första gången sedan 2002 som ett set av 3 LP:s med en 64-sidig booklet.

Bob Dylan – The Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings finns att förbeställa här.

Lanserad under hösten 1975 bröt han tidens turnékonventioner genom att visa upp en eklektisk skara av musiker och spela på små och ovanliga spelplatser med kort framförhållning. Konserterna sträckte sig ofta över fyra timmer och producerade några av artistens mest dramatiska och dynamiska liveframträdanden någonsin. Dylan debuterade sina nya låtar från det kommande albumet Desire, vilket kom att bli ett av de mest hyllade och populära i hans karriär, med en intensitet som Dylan hade nått tio år tidigare med hans eldiga turnéer med musiker som kom att bli The Band. Han nytolkade också sina gamla låtar och spelade oväntade covers.

Dylan samlade sina fantastiska vänner och samarbetspartners på turnén, som han namngav Guam. Bland annat spelade T Bone Burnett, Mick Ronson, Joan Baez, Ramblin’ Jack Elliott, Bobby Neuwirth, Scarlett Rivera, Ronee Blakley, Steven Soles, David Mansfield, Rob Stoner, Howie Wyeth och Luther Rix. Poeten Allen Ginsberg och Joni Mitchell bjöd också på sina talanger under extranumren. Dylan, som ledaren, lyckades med att ta dessa musiker från blandade bakgrunder och forma dem till en tajt musikalisk enhet på scen.

Bob Dylan – The Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings agerar som en följeslagare till den nya filmen “Rolling Thunder Revue – A Bob Dylan Story by Martin Scorsese” som har premiär på Netflix den 12 juni. Varenda en av Bob Dylans framträdande i filmen kan återfinnas i denna box.

Foto: Ken Regan

Bob Dylan - Rolling Thunder Revue: The 1975 Live Recordings

DISC 1: S.I.R. Rehearsals, New York, NY – October 19, 1975
DISC 2: S.I.R. Rehearsals, New York, NY – October 21, 1975