Eddie Izzard till Skandinavien

Eddie Izzard till Skandinavien

Eddie Izzard - en av världens största komiker - kommer till Skandinavien med sin kritikerrosade nya show "Stripped".

Superstjärnans besök blir den största turné en internationell komiker någonsin gjort på skandinavisk mark. Eddie Izzard gör shower i Malmö (Malmö Arena) den 18 december, Stockholm (Hovet) den 19 december, Göteborg (Skandinavium) den 20 december och Oslo (Spektrum) den 21 december med en total publikkapacitet på mer än 30 000 besökare.

Senast Eddie Izzard var i Sverige (2004) sålde biljetterna till hans två shower på Cirkus i Stockholm slut på 8 minuter.

"Stripped" har hittills sålt över 150 000 biljetter i England och biljetterna till Skandinavienturnén släpps den 4 maj på www.ticnet.se.

"Jag kan inte i ord beskriva hur stort det här är för oss på RAW, men framförallt för publiken i Skandinavien som nu får möjlighet att se en av världens största och absolut bästa komiker," säger Mårten Andersson på RAW comedy som arrangerar turnén tillsammans med Mick Perrin Productions Ltd.

Eddie Izzard är bland annat känd för att uppträda som transvestit men denna gång har de höga klackarna lagts på skohyllan, därav showtiteln: "Stripped". Så här kommeneterar Izzard själv showen:

"The heels got too high on the last two tours. Now I've just gone back to blokey mode, so I've got all this movement back which I couldn't do before. The set is leaner, what I'm wearing is leaner and just focusing on what I'm talking about. I keep talking about God and I come to all these different conclusions. I'm talking about the whole civilization, trying to strip that back, as well. The last 5,000 years we did everything. I put out my idea what we're doing here. I think it's all random. If there is a God, his plan is very similar to someone not having a plan."

Förutom att ha turnerat med flertalet hyllade ståuppshower sedan "Live at the Ambassadors" 1993, har Izzard också medverkat i ett 20-tal filmer, däribland "Ocean's Twelve" och "Ocean's Thirteen".

Läs mer om Eddie Izzard på www.eddieizzard.com
Mer info om RAW comedy club: www.rawcomedy.se

Presscitat om "Stripped":

"Eddie Izzard has reclaimed his crown as the most poised comedian in Britain"
- The Times

"A National Treasure"
- The Guardian

"The Funniest stand-up I've ever seen...people are falling from their seats"
- The Sun

"Back to His Best"
- Radio 1

‘The British comedian fits many definitions of a cult hero'