GAMMAL teamar upp med Studio It's Hits - tolkar Håkan Hellströms “Shelley" feat. Simon Ljungman

Den 12 juni skulle en av fyra Håkan Hellström-konserter ägt rum på Ullevi och popduon GAMMAL hade planerat att stå i publikhavet. Istället släpper de idag en hyllning till Håkan Hellström inom ramen för Spotifys Studio It’s Hits. Lyssna på en unik tolkning av “Shelley”, som görs i samarbete med ingen mindre än Håkans gitarrist Simon Ljungman, här.

“Det är självklart en stor ära för oss att få låna en låt från Håkans fantastiska låtskatt. Den 12 juni skulle vi varit på Ullevi i publiken och dansat. Nu när det inte går kändes det väldigt naturligt att få leva ut den kvällen genom hans musik istället” berättar Peg Parnevik

Simon Ljungman har varit Håkans gitarrist sedan 2008 och är en av initiativtagarna bakom den nya tolkningen. Det var efter GAMMALs turnéavslutning i Jönköping som Pontus fick ett DM från Simon om att göra musik tillsammans. Dagen efter satte de sig på tåget mot Göteborg där idéen om att göra en tolkning av “Shelley” föddes. Under två dagar i Spotifys studio tog tolkningen form, med hjälp av Simon på piano och som medproducent.

“Att ha fått skapa det här tillsammans med så fina människor som Simon Ljungman och alla inblandade på Spotify känns magiskt. Håkans “Shelley” är bäst och det kommer den alltid vara. Men vi är otroligt glada och stolta över att ha fått göra den, inte bättre, men på GAMMALS vis” säger Pontus Petersson.

Studio It’s Hits är ett nytt artistprogram och koncept där några av Nordens mest spännande artister, låtskrivare och producenter bjuds in för att skapa och spela in nya låtar utan ramar. Det kan vara en cover, en remake av en gammal låt ur artistens egen repertoire, eller en helt ny release. Det nya programmet Studio It’s Hits syftar till att låta artisten ta nya kreativa höjder och möjliggöra inspelningar som av olika skäl inte har blivit av. Studion ger artisten de verktyg som behövs för att skapa och producera något utöver det vanliga. Under våren har Tove Lo (“I’m Coming”), Victor Leksell (Fantasi) och Nea (“TG4M”) släppt låtar inom ramen för programmet.

Popduon GAMMAL består av Peg Parnevik och Pontus Petersson, och debuterade förra året med ”Blommor där du står” och "Sånger från förut" som snabbt blev populära hits på Spotify och radio. 2019 blev ett succéår med över 42 miljoner streams, spelningar och en P3 guld-nominering i kategorin “Årets grupp”

Följ GAMMAL: Instagram | Facebook | Youtube