Globala popikonen Britney Spears debutsingel ”…Baby One More Time” fyller 20 år

Globala popikonen Britney Spears debutsingel ”…Baby One More Time” fyller 20 år

För 20 år sedan startade Britney Spears en ny era inom popmusiken när hon släppte sin banbrytande debutsingel ”…Baby One More Time”. För att fira 20-årsjubileet kommer Jive/Legacy Recordings, en divison inom Sony Music Entertainment, att släppa en bildvinyl med albumet för första gången den 23:e november. På ena sidan kommer det ikoniska albumomslaget finnas och på b-sidan syns en bild på Britney från en av hennes tidiga fotograferingar.

”…Baby One More Time” släpptes 23 oktober 1998 och blev en kulturell milstolpe för en hel generation. Debutalbumet med samma titel släpptes i januari 1999 på Jive Records och blev en lika stor succé. ”Låten handlar om den stress vi alla går igenom som tonåringar. Jag visste att det var en grym låt. Den var annorlunda och jag älskade det, men jag tror inte att man kan förutse hur en låt kommer att tas emot,” säger Britney i en intervju med The Guardian.

Hitlåten satte också Sverige på kartan då den skrevs av Max Martin, som tillsammans med Rami producerade hiten, och som har blivit en del av det svenska popundret. Totalt toppade ”…Baby One More Time” hitlistorna i 19 länder och albumet själv har fått 14 platinacertifieringar och har sålt över 25 miljoner exemplar världen över.

Även musikvideon, som släpptes 24 november 1998, är en av de mest inflytelserika videorna för sin generation och blev utnämnd till den mest ikoniska musikvideon någonsin av MTVs Total Request Live.

I fredags delade Britney Spears nyheten om att hon kommer tillbaka till Las Vegas för en ny show, Britney: Domination. Hon var den första popstjärnan som fick äran att ha sin egen hemmashow på The Strip i Las Vegas. Britney: Domination kommer att få fansen närmare spänningen än någonsin medan de dansar, festar och sjunger med i Britneys fantastiska parad av hits.