Hasse Breitholtz ny VD för Sony Music Sverige

Hasse Breitholtz antar VD-rollen på Sony Music i Sverige från och med 1 mars 2009. Breitholtz kommer närmast från mediekoncernen MTG där han varit vice VD, samt VD för TV3 och TV6 sedan 2004. Innan dess arbetade han på skivbolaget BMG, där han bland annat var VD för Norden, Storbritannien och Irland.

Richard Story, COO för Sony Music Europa säger:
- Vi är mycket stolta över att välkomna Hasse Breitholtz tillbaka till musikbranschen. Hasse är en av Sveriges mest framstående företagsledare och med sin mångåriga erfarenhet på den svenska såväl som internationella musikarenan är jag mycket tacksam att han antagit förtroendet att leda Sony Music mot nya utmaningar.

Hasse kommenterar:
- Jag är väldigt glad att vara tillbaka i den svenska musikbranschen efter att ha varit borta i nästan 10 år. Det är mycket som händer och Sony Music har redan antagit nya affärsområden som jag ser fram emot att utveckla. Vi kommer även att titta på ett antal nya affärsmöjligheter i närheten av vår nuvarande verksamhet, tillsammans med det portfolio av fantastiska artister som bolaget arbetar med. Det känns som om branschen är på väg uppåt efter att haft ett antal svåra år och det ska bli mycket spännande att se vad jag och gänget på Sony kan åstadkomma.