Hitmakaren bakom låtarna ”Fan va bra” & ”Trädgårn” är tillbaka - Jakob Karlberg släpper nya spåret ”1990”

Jakob Karlberg har stått för ett av de senaste två årens största genombrott. Hans succésingel ”Fan va bra" blev en av 2015 års största hits och sommaren 2016 fick hela Sverige möjlighet att stifta närmare bekantskap med honom då han förutom att ha gjort en sommarturné med ett 20-tal stopp runtom i landet, även gästade Sommarkrysset i din TV-ruta.

I april släppte han låten "Trädgårn" som har streamats över 2,5 miljoner gånger. Idag släpper han låten "1990".

Låten handlar om en utekväll och första mötet med en tjej född just år 1990. Spåret sticker ut lite från hans tidigare släpp när det kommer till ljudbilden och är lite av en hyllning till funken som ligger Jakob varmt om hjärtat.

”Jag har alltid inspirerats av äldre musik, och har med den här låten försökt ta ut svängarna lite mer i produktionen och artwork då det passar titeln ”1990”. Låten innehåller även ett gitarrsolo som är spelat av mig, vilket har varit en dröm ända sedan jag var liten”, säger Jakob.

Jakob har varit verksam musiker under större delen av sin uppväxt, både som låtskrivare, frilansmusiker och i band. Karriären som soloartist kickades igång våren 2015 då han uppmärksammades av en talangscout på Sony Music via sin YouTube-kanal, där Jakob byggt upp en gedigen följarskara och där hans versioner av kända låtar setts över en miljon gånger.

Låten ”1990” släpps idag, fredagen den 11 november 2016.

Följ Jakob Karlberg online

Spotify