Idag släpper Hurula albumet KLASS.

Idag släpper Hurula albumet KLASS.

Idag den 22 februari släpper Hurula sitt efterlängtade album KLASS. Många menar att detta är Hurulas mest personliga album hittills.

KLASS är producerat av Per Hägglund (Thåström, Imperiet, m.fl.), inspelad av Johan Gustafsson i Ingrid-studion i Stockholm, och mixat av Michael Ilbert i Hansastudion i Berlin.

KLASS är fler historier som behöver berättas och det börjar redan vid albumomslaget.

-Jag hade inte sett den bilden på så många år. Men jag har ofta tänkt på det, att jag blev fotad på en polisstation i Luleå en gång, och undrat hur den bilden såg ut. I över ett år hade jag en anteckning i min mobil att jag borde ringa till polisstationen och fråga om bilden innan jag till slut också gjorde det.

Jag skickades vidare till daktningavdelningen. Pratade med en trevlig kvinna som sa att hon skulle höra av sig ifall hon hittade nåt. Tror det tog tre timmar. Damen lät full i skratt när hon ringde tillbaka och sa att hon hittat en bild på mig, och att den fanns i ett arkiv i Stockholm. Jag fick också veta att sådana bilder inte brukar sparas i deras arkiv så pass länge.

Jag åkte till Kungsholmen och hämtade ut ett kuvert med bilden i. Minns att jag stod där utanför polisstationen på Bergsgatan med en så märklig känsla. Jag höll i ett slags dokument från en tid i mitt liv som inte finns dokumenterad någonstans. En skitjobbig tid som jag bara försökt glömma så hårt och så länge att jag idag knappt kan minnas nåt alls från den tiden, hur hårt jag än försöker.

Jag bestämde mig där och då för att använda bilden som omslag till den skiva som började ta form i mitt huvud. På samma sätt som jag försöker vidröra ämnen i texterna som jag har svårt att prata om så visste jag att den här bilden skulle visa något som skulle vara svårt för mig att se.

Bilden ser ut som det jag minns. Den ser ut som 2,5 års villkorlig dom för inbrott. Den ser ut som böter jag aldrig kunde betala. Den ser kärlekslös ut. Jag tänker att man kan titta in i ögonen på den killen som jag kanske försöker ge en röst åt när man lyssnar.

Som med “Inte min son”. Ett försök att sätta ord på den otrygga känslan av att leva ihop med en alkoholiserad sadistisk styvfar. En person som tog varje chans att låta mig och alla runt omkring oss att veta att jag inte var hans son. Situationer som driver en till att leva sitt liv i tystnad.
Hurula.

KLASS har redan fått fantastiskt mottagande och hyllningar:

Vad som knockar är allvaret, den totala dedikationen.
Hurula vann härom veckan rättvist en Grammis för Årets Rock för sin EP "Oss är allt" från i fjol. KLASS är dubbelt så bra. Svensk rockmusik har genomgått en blodtransfusion.
Jan Gradvall, DI Weekend

Det är stundtals bottenlöst svart, men drivet i gitarrerna och det faktum att Hurula faktiskt har överlevt och tagit sig vidare skapar trots allt något slags hopp. Det är bitvis en magisk process – nästan som alkemi – även om det här inte handlar om värdelös metall som förvandlas till guld, utan om mörker som sprängs sönder av musik.
NSD

Ändå är Hurula framför allt sin egen. När »Innan ljuset« har brunnit ut blir det tydligt att detta är bland det bästa och mest självrannsakande som Hurula någonsin släppt. Med den här plattan blottar han ännu mer av sig själv än tidigare. Sjunger som att han behövde sjunga vartenda ord. Som att vi behövde höra vartenda ord. Han lär brinna länge till.
SONIC

Det är så mycket dunkelt och jobbigt på albumet, men jag avgudar det. Musiken är som ett sår det inte går att sluta peta på, lättnaden efter en gråtattack. Som att skrika ur sig all ilska.
BORÅS TIDNING

Det är snälla gitarrer, vackra stråkar och - som så ofta -  en text som träffar stenhårt i magen
GP

I vår åker Hurula ut på klubbturné (nästan utsåld) med start i Stockholm, se datum här:

22 Mars Stockholm, Berns
4 April Göteborg, Trädgår´n