Idag släpper Jonathan Johansson albumet "Love & Devotion"

Idag släpper Jonathan Johansson albumet "Love & Devotion"

Jonathan Johansson inledde 2016 med att släppa singeln ”Real Thing” (skapad tillsammans med Oskar Linnros) och följde upp med ”Sommarkläder” som kom i maj – ett soundtrack till sommarens proseccodoftande festkvällar med rosa solnedgångar som fond. Nu knyter Jonathan Johansson ihop säcken och släpper sitt fjärde album "Love & Devotion". Han följer därmed upp det hyllade ”Lebensraum!” från 2015, där vi hörde honom skildra kärlek, vänskap, och uppväxt mot en mörk fond av ett Europa som försöker stänga sina gränser. Albumet blev ett av det årets högst betygsatta svenska skivor och efterföljdes av en utsåld turné och spelningar på landets största festivaler. I november åker Jonathan ut på turné igen, med start på Pumpehuset i Köpenhamn den 25 november.

Lyssna på "Love & Devotion" här!

Följ Jonathan

Långholmen. 30 September

Det har varit så sjukt varmt. Alla skämtar om global warming. Ingen skäms.
Vem orkar.
Jag tar tuben till Hornstull varje dag, går ner hit till Långholmen och nya studion. Går över den lilla gulliga bron, småbåtarna, kajakklubben. Det är ständigt kö till glasskiosken. Joggare i tajta kläder, kärlekspar och pensionärer, nån japansk turist. Varm sommar, varmt vatten - men vi har inte badat en enda gång. Min producent David Lindvall snor hälften av mitt snus. Jag gör mer kaffe. Det finns en bag-in-box med taxfreevodka i kylen.
Det är inga oceaner av tid som passerat sen Lebensraum! släpptes. Prince dog, Bowie dog. Rihanna släppte, Kanye släppte. Flödet komprimerat med Trump och Jimmie. Båtarna fortsätter sjunka i Medelhavet, were all numb! Jag har börjat googla kattungar. No joke.
C ringer oftast efter lunch, mest för att säga ciao. Eller för att fråga nått om Skatteverket eller Migrationsverket, behöver hjälp med översättning. Hon har gått från att va arbetslös till överbelastad på imponerande kort tid. Hon följer arbetslinjen stenhårt. Vi har börjat äta i soffan. Det gick snabbt. På nätterna vill hon stå i ett moln av rök och twerka, det händer - jag rodnar. Vår engelska är ett skämt, grumlats ner till nån slags…överlevnadsstrategi. Men det är vårt språk.
Jag ska ta min första Italienskakurs om några veckor.
Jag inne på mitt sextonde år i Stockholm. Har nog bott på dom flesta ändstationerna. Dimridåer. Efterkonstruktioner. De vakna timmarna har ändå alltid spenderats innanför tullarna. Pissat in revir. Verkligen försökt. Har nog lärt känna cirka 3 personer ändå. Min buddy Slobodan skickar en hemlig inbjudan till nått rejv i Sickla. Igår va det nått modeevent, spritsponsrat såklart. Efter en kvart av flackande blickar kom jag på att jag hade tvättid så; jag satte mig på tuben och letade gospelsamplingar. What´s real? Vem vet. Vi famlar oss fram. Har inte köpt någon ny gitarr den här vändan. Har inte råd.

Jonathan Johansson