”Jag sjunger ljuset” – Idag släpps Eva Dahlgrens nya album

”Jag sjunger ljuset” – Idag släpps Eva Dahlgrens nya album

-Ibland måste man gå en omväg för att hitta hem.

Jag började skriva till det här albumet i min studio hemma på Söder. Tog ett stickspår via min Super 8 kamera som fotograf på Stig Björkmans hyllade Ingrid Bergmandokumentär. For runt. Filmade. Länge. Frankrike, Italien, Västkusten och USA. Träffade Nathan Larson i New York. Jo, jag bor där halvtid. Spelade in några låtar.
Liten fin studio i Brooklyn. Litet fint band. Matt Ray, Kevin March, Mike Jackson och Nathan.

Filmade igen. Uppslukad av Bergman och bild och annan tid. Skrev musik. Slängde en massa låtar. Skrev ny musik, Super 8 musik. Raspigare. Skevare. Spelade in igen. Nu i större studio i midtown New York.

Samma band. En av sångerna blev slutlåten till Bergman dokumentären. Blev fin tycker jag. Men i övrigt saknade jag något i soundet.

Nathan och jag träffade Christoffer Berg i Göteborg. Modulärsyntmästaren. Vi höll på. Gjorde om. Och gjorde om igen. Tills jag insåg att jag måste börja om helt och hållet. Lät ändå inte riktigt som jag ville. Vilsen. Hur? Med vem? Christoffer rekommenderade Johannes Berglund. Han som gjort så mycket fantastiskt med så många underbara.

”Hejhej. Men vem är du? Johannes är från Umeå. Jag är oxå från Umeå”, sa jag. Ja...Och så satte vi igång. Johannes började bygga runt mina gamla demos. Byggde ut den lilla världen till en ny stor.

Tillsammans med Anders Stenberg, Petter Winneberg, Samuel Starck och Mikael Häggström - Och jag var äntligen hemma.

Det ljuset jag sjunger i mitt huvud kan du nu oxå höra.
Eva Dahlgren, New York April 2016

Idag släpps Eva Dahlgrens 14:e fullängdsalbum och det första på nästan 10 år  - ”Jag sjunger ljuset”. Eva har gått stadigt sida vid sida med svenskt musikliv sedan debuten 1979 och är en av de mest prisbelönta svenska artisterna i modern tid.

Du hör ”Jag sjunger ljuset” på din digitala musikplattform här
Fysiskt album finns här

www