Krigskomiker, polis och SD:s värsta fiende på RAW Comedy Club

Krigskomiker, polis och SD:s värsta fiende på RAW Comedy Club

Den här helgen gästas RAW Comedy Club av Sveriges mest krigskunnige komiker Kristoffer Appelquist, SD:s värsta fiende Soran Ismail, konstapelkomikern Hasse Brontén, Malmös finest Fritte Fritzon, reklam-mannen Dominic Henzel och de nya heta komikerna Elina Du Reitz och Behrad Rouzbeh. Dessutom blir det internationellt besök av skotsk-australiska komikercowboyen Ro Cambell (bilden). Och lördagskvällens MC på Maxim är hämtad direkt från medeltiden – Ahmed Behran, känd från barn-tv.

RAW Comedy Club på PURE Stockholm
Fredag 12 nov kl 20:30
Insläpp kl 19:00, biljetter köpes i dörren.
PURE Stockholm, Birger Jarlsgatan 29
Bordsbokning 08-20 14 11

Kristoffer Appelquist
Slog igenom 2006 i SVT:s Humorlabbet och utsågs samma år till Årets nykomling på Svenska Standup Galan. Har sedan dess turnerat flitigt på landets standupklubbar och medverkat i en rad tv-program såsom “Parlamentet”, “RAW Comedy Club” och Roast på Bern. Har också arbetat som fältartist för de svenska trupperna i Afghanistan. Just nu aktuell med sin egna standupföreställning ”KRIG”.

Kristoffer i Parlamentet:

Fritte Fritzson
Har med en gedigen komikerbakgrund från sin studenttid i Lund börjat göra sig ett verkligt namn i komikersammanhang. Driver 2006 driver standupklubben Oslipat i Malmö, som 2007 belönades med juryns hederspris på Svenska Standup Galan.

Fritte om sjukvårdsvistelser:

Elina du Rietz
Vann 2008 vann nybörjartävlingen "Bungy Comedy" och åkte våren 2010 med som årets rookie på Big Comedy-turnén och stod på Sveriges stora scener tillsammans med bland andra Schyffert och Rheborg. Har med bakgrund inom teatern på riktigt kort tid etablerat sig som en av framtidspersonerna inom svensk standup.

Elina som Maria Montazami:

Behrad Rouzbeh
Ung, blixtsnabb och hungrig. En av de mest spännande nya namnen i komiker-Sverige. 26 år, bosatt i Stockholm, med rötter i Iran. Har gästat RAW Comedy Club tidigare och en rad andra standupscener i landet.

Behrad om att ha ett annorlunda namn:

RAW Comedy Club på Maxim i Stockholm
Kvällens MC: Ahmed Behran

Lördag 13 november kl 22:15
Maxim Karlaplan 4
Biljetter: www.ticnet.se, 077-170 70 70

Soran Ismail
Har trots sina blott 23 år gjort raketkarriär de senaste åren. Debuterade som yngsta komiker någonsin i ”Parlamentet” 2008 och har även medverkat i ”Roast på Berns och Grammisgalan”. Kunde i somras ses göra annorlunda reportage från fotbolls-VM och i den tv-sända standupmonologen ”Soran Ismails underbara resa genom Sverige”. Kan även höras som fredagsgäst i Morgonpasset i P3.

Soran om Finland:

Hasse Brontén
Hört talas den om Säpo-polisen som bytte yrkesbana och blev komiker? Med tanke på Hasse Bronténs framgångar är det troligt att ni har det. Förutom att hitta stor humor i sitt gamla jobb skämtar Brontén om allt och alla, manligt och kvinnligt, hela tiden med hög igenkänningsfaktor. Detta har gjort honom till en av landets mest populära komiker som medverkat i större delen av humorproduktionerna i tv de senaste åren, bland annat "Parlamentet", ”Roast på Berns” och ”Cirkus Möller”.

Hasse om att gå och shoppa:

Dominik Henzel
Ni minns väl tuffingen ”Sudden” i kultfilmen ”G – som i gemenskap”? Han spelades av skådespelaren Dominik Henzel som på senare år gjort karriär som standupkomiker. Med sina skrattframkallande rolltolkningar har Henzel också gjort succé i ett flertal reklamfilmer. Alla kommer ihåg den dryga stockholmaren som står på en potatisåker och säger att ”dom här bladen friteras alltså”, och detsamma gäller den flamboyante optikern som tycker det är viktigast med ”rätt bågar”. Har också medverkat i ”Stockholm Live” och ”Comedy Fight Club”.

Dominik om manliga möten i vardagen:

Ro Cambell (bifogad pressbild)
Skotsk-australisk komikercowboy som spenderat de senaste fem åren på standupscener runt om i världen. Har medverkat på fem Fringe-festivaler i Edinburgh, humorns europeiska Mekka, och lovordats av bland annat tidningen The Scotsman för sina skämt. Har också uppträtt på Melbournes internationella comedyfestival och skrivit manus för brittisk tv och radio.

Ro live i Edinburgh:

Om RAW Comedy
RAW Comedy Club är Sveriges största standupklubb och den enda i landet som ständigt blandar internationella stjärnor med de absolut största svenska namnen och de hetaste nya talangerna. Vid sidan om standupklubbar på Maxim och PURE i Stockholm gör RAW Comedy även standupshowen RAW för Kanal 5, vars fjärde säsong sänds just nu, turnén ”RAW på turné” som har premiär i februari och humorkryssningen ”RAW Comedy Cruise” som äger rum till våren.

RAW grundades av Mårten Andersson 2004 och är idag en etikett på Sony Music. För mer information om RAW Comedy: www.rawcomedy.se.

För vidare pressinformation, fler pressbilder och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta: ILES PR, Helena Iles, 0739 80 52 51, helena@iles.se