Louis Tomlinson släpper låten ”Two of Us”

Louis Tomlinson släpper låten ”Two of Us”

Före detta One Direction-medlemmen Louis Tomlinson är tillbaka med första nya musiken för i år.

Om låten ”Two of Us” säger Louis att det här är ett spår som han var ”absolut tvungen att skriva”. Genom en närmare titt på låttexten så blir det väldigt klart varför. Speciellt om man kikar på textraden “You’ll never know how much I miss you, the day that they took you, I wish it was me instead”.

LYSSNA PÅ "TWO OF US" HÄR

“Two of Us” symboliserar för Louis att släppa taget och gå vidare i eftersvallet av att hans mamma gått bort i leukemi i december 2016. På grund av den tragiska och mångt om mycket livsdefinierande händelsen är ”Two of Us” en väldigt ledsam och dyster låt. Samtidigt vill Louis att den ska inbringa hopp om framtiden för lyssnaren, något som blir tydligt i textraden: “I will be the best of me, always keep you next to me”. “I'll be living one life for the two of us.”

”Jag känner att jag var tvungen att lätta mitt hjärta kring det här ämnet rent musikaliskt”, säger Louis och fortsätter, ”Folk säger ofta att skriva är som en typ av terapi, och när jag blickar tillbaka på åren som gått så har jag nog undvikit att skriva om det här ämnet tidigare. Mycket pga. att jag någonstans visste att jag bara hade en chans att göra det här rätt. Jag vill verkligen inte bli för blödig om det här, men om jag via ”Two of Us” får en enda person som gått igenom liknande jobbig händelse som mig att må bättre, så är jag nöjd.”

Tomlinson har redan hunnit släppa två låtar som soloartist: det elektroniska spåret ”Just Hold On” feat. EDM-kungen Steve Aoki och ”Back to You” feat Bebe Rexha. Tillsammans har låtarna streamats över en miljard gånger.

År 2018 vann Tomlinson ett iHeart Award för ’Best Solo Breakout’, samt ett EMA Award för ’Best UK & Ireland Act’ år 2017. Tomlinson tog förra året hem femteplatsen på Billboards lista av ’Emerging Acts’ .

Låten “Two of Us” är en pekning i den riktning dit Louis Tomlinson, kommer ta oss rent musikaliskt under våren och sommaren 2019. ”Mitt största mål det här året är att släppa ett album”, säger Tomlinson. ”Jag kommer inte känna mig nöjd för ens albumet ser dagens ljus – det har gått så lång tid nu. Jag har redan skrivit massa låtar – för många för att alla ska få plats på ett och samma album. Men det absolut viktigaste för mig just nu är att få till ett album som känns som att det makes sense när man spelar det från start till slut. Det kommer bli ett album som skildrar min verklighet så nära som det går – ett biografiskt album kan man säga”, avslutar Tomlinson.

Följ Tom

Spotify