Melissa Horn släpper idag albumet "Konstgjord andning"

Melissa Horn släpper idag albumet "Konstgjord andning"

Melissa Horn är en av Sveriges mest älskade artister och har med sina fem tidigare studioalbum sålt guld respektive platina. Den 23 augusti släpptes hennes senaste singel ”För varje gång” och idag släpper hon sitt nya efterlängtade album.

LYSSNA: https://melissahorn.lnk.to/KonstgjordAndning

"Konstgjord andning" blir mitt sjätte album men ändå känns det som att jag precis gjort mitt allra första.

Det har gått fyra år sedan min förra skiva kom ut, mitt längsta uppehåll hittills. Jag har alltid lidit av studioskräck och vanligtvis rusar jag igenom processen, som att riva av ett plåster, men nu fick allting äntligen ta den tid det behövde. Jag ville producera själv för första gången och frågade min kompis och kollega sedan många år tillbaka, Rikard Lidhamn, om han ville vara med som min medproducent. Samarbetet med honom har varit det mest givande jag nånsin haft. Jag har lärt mig så enormt mycket.

Vi jobbade i min favoritstudio vid Stureparken i Stockholm, handplockade vänner och snällt folk.Det var jätteviktigt för mig att genuint tycka om alla som var med. Mot slutet flyttade vi inspelningen hem till mig så att vi kunde jobba sena kvällar och finslipa allt. Dessutom är två av Sveriges sexigaste röster med och förgyller albumet. Kaah, som jag lyssnat på sedan tonåren och alltid sett upp till, och White Collar som jag lärde känna i våras. En stor ynnest att dom ville vara med.

Det är svårt och säkert ointressant att försöka förklara, men allting har helt enkelt varit roligare den här gången. Jag har mått så bra över att hänsynslöst lyssna på vad jag själv vill och därmed hamnat på en bra plats både i musiken och i livet. Jag har gjort ett album som jag tror att jag kommer kunna lyssna på om 10, 20 år och fortfarande tycka är bra. Det känns skitkul.

Som vanligt är min utgångspunkt och tema relationer. Avslutade, pågående och dom i gränslandet mellan båda. Också efterskalvet av en trettioårskris, ett försök till att förstå mig på hur jag bäst ska leva för att vara snäll och sann mot mig själv. Och ska det dröja flera år till nästa album så får det gärna vara för att livet kommer emellan, inte rädslor. – Melissa.

I höst ger sig Melissa ut på en omfattande nordisk turné med 50 stopp. För turnéinformation samt biljetter se här.